PANDEMI: Har det vært mindre viktig å ha det nyeste og kuleste digitale smykket når vi likevel ikke kan vise det fram like ofte og tydelig i en pandemi, spør Peter Andersson.

- Har pandemien endret behovet for ny mobil?

KOMMENTAR: Den teknologiske utviklingen blant mobilprodusentene har definitivt ikke stoppet opp, men det er en realitet at den høye teknologiske omløpshastigheten blant flere mobilprodusenter har avtatt noe de siste årene.

Spørsmålet er hvordan pandemien har påvirket, og vil påvirke, denne trenden. Har det vært mindre viktig å ha det nyeste og kuleste digitale smykket når vi likevel ikke kan vise det fram like ofte og tydelig i en pandemi? Og hva skjer med behovet for bedre mobilkamera og 5G når vi skal ut og reise igjen?

Hvert eneste år kommer nye fantastiske modeller på markedet fra ulike mobilprodusenter, med stadige forbedringer på all mulig teknologi. Hver nye modell er alltid litt bedre enn den forrige. Likevel er vårt inntrykk, vi som sitter i bransjen, at det er helt fint for folk flest å ha en litt eldre mobilmodell i dag.

Nylig gjennomførte vi i NetOnNet en undersøkelse, gjennom YouGov blant 1007 nordmenn, og vårt inntrykk får solid bekreftelse.

8 prosent mener det er viktig med den nyeste modellen. Det er et tydelig signal om den generelle holdningen blant nordmenn. 8 prosent av nordmenn utgjør likevel et stort antall mennesker i den norske befolkningen, så det kommer fortsatt til å være stor interesse under lanseringer og salg av de nyeste modellene fremover. Og de nyeste modellene er virkelig fantastiske teknologiprodukter. Det ser vi også når vi ser på de mest solgte mobiltelefonene. De siste modellene selger alltid veldig godt rett etter en lansering. Likevel viser undersøkelsen at holdningen blant folk flest er at det ikke er like viktig å sikre seg det aller nyeste.

Dette skyldes flere årsaker.

De siste årene har det, ifølge Elektronikkbransjen, i snitt vært 2,5 år mellom hver gang vi har byttet mobiltelefon. På den tiden har de store mobilprodusentene rukket å lansere 2-3 nye versjoner av den modellen du hadde. Trolig er dette et langt nok tidsintervall - eller modellintervall - til at mange føler at det har skjedd tilstrekkelige oppgraderinger. Da blir oppgraderingene mange og gode nok til at det er verdt å kjøpe ny mobil.

Peter Andersson, NetOnNet Norge.

Slik har det ikke vært i alle år.

For 10 år siden var hver lansering en liten revolusjon i teknologisk utvikling. Du hang rett og slett bakpå om du ikke hadde det nyeste og utviklingen gikk ekstremt raskt. Hvem ville ikke ha mulighet til å komme seg på 3G-nettet? Eller ha selfie-kamera? For ikke å snakke om lagringsplassen som ble stadig mer avgjørende. Det er bærekraftig at vi kan bruke mobilene lenger. At det er færre revolusjonerende endringer betyr også at andre kan bruke mobilen videre om du selv velger å skaffe deg en ny. På den måten har dagens mobiler betydelig lenger brukstid enn om du bare går tilbake noen få år.

Gjenbruk betyr ikke lenger at den som tar over mobilen får en utdatert mobil!

Vi vet at det fortsatt finnes grunner til å kjøpe den siste modellen på markedet. Blant annet kommer de nyeste modellene med mulighet til å bruke 5G-nettet og det kan være en god nok grunn for mange, selv om det under pandemien trolig ikke har vært et opplevd behov for å måtte oppgradere fra et velfungerende 4G-nett. Er du opptatt av godt kamera så er dette også en teknologi som blir stadig bedre - for hver eneste modell. Vi har generelt opplevd mindre, reist mindre og feiret mindre under pandemien og kamerabehovet har ikke vært like presserende.

Trolig vil flere oppleve behovet for en oppgradering når vi igjen får en normal hverdag.