BYTTET: Et eksempel på hvordan en bruker kan sette inn bilde av seg selv i et videoklipp. Foto: Allan Xia, Twitter

Ny kinesisk app som lastes ned i rekordfart skaper bekymringer om personvernet

Appen Zao lar brukeren bytte ansikter i bilder og videoer. Kritikere frykter spredning av falsk informasjon.

Publisert Sist oppdatert

Den kinesiske appen Zao gjør at brukere ganske overbevisende kan bytte ut ansikter med film- eller tv-stjerner i videoklipp, har raskt blitt Kinas mest nedlastede app. Dette har igjen utløst en større diskusjon om personvern.

Falske videoer som lages med programvare som benytter kunstig intelligens kalles «deepfake» og skaper bekymring verden over. Nå har Zao, som gjør dette på en svært enkel måte, på svært kort tid blitt Kinas mest nedlastede app.

Zao ble lansert sist fredag og har allerede blitt den appen som lastes ned mest, ifølge markedsanalysefirmaet App Annie.

Knips og du er filmstjerne

Brukeren laster opp en serie bilder av seg selv hvor de blunker, beveger munnen og lager forskjellige ansiktsuttrykk. Appen morfer disse inn som ansikt på en figur i en film, video eller annet innhold.

Deepfake vekker stadig større bekymring, siden det kan benyttes til å påvirke publikum i forhold til politikk og valg, opptøyer, spre falske rykter og anklager og annen desinformasjon.

Selskapet bak Zao måtte nylig ut med en beklagelse av dårlige lisensbetingelser som gir dem alle rettigheter til brukergenerert innhold, inkludert å dele brukerdata med andre.

"Vi forstår bekymringene rundt personvern. Vi har fått tilbakemeldinger og vil fikse problemer som vi ikke har tatt høyde for. Det vil ta noe tid", heter det i en melding fra Zao. De har sagt at de vil fjerne alt innhold som er lastet opp og senere slettet av brukerne.

Zao eies av Momo Inc, som er en lignende datingtjeneste som Tinder. Momo er listet på Nasdaq-børsen.