GJENNOMBRUDD: En ny undersøkelse viser at 67 prosent av de som trenger inkontinenspleie føler på nedsatt verdighet. Det ønsker hygiene- og helseselskapet Essity å gjøre noe med. Nå har de lansert en IoT-løsning som gir beskjed når det er på tide med et skift. (Foto: Essity)

Digitaliserer inkontinensprodukter for bedre eldreomsorg

Essity lanserer IoT-løsning for inkontinensprodukter.

Publisert Sist oppdatert

Hygiene- og helseselskapet Essity har lansert en sensor som festes på inkontinensprodukter. Denne skal redusere manuelle kontroller og redusere risikoen for urinveisinfeksjon og hudutslett. Sensoren skal i tillegg minske sjansen for at den pleietrengende må ha på seg fuktige produkter og dermed utsettes for lekkasjer og langvarig urineksponering på huden. 

Den Internet of Things-løsningen (IoT) fra Essity, som har fått navnet Tena SmartCare Change Indicator, er en gjenbrukbar, og sensoren festes på utsiden av absorberende inkontinensprodukter for å måle fuktighetsgraden som følge av vannlating. Helsepersonalet får beskjed via en app når det er på tide å bytte. I praksis betyr det at behovet for manuelle kontroller begrenses betraktelig og at sjansen for infeksjoner reduseres. 

– Skiftindikatoren som lanseres er et godt eksempel på hvordan teknologi bidrar til å øke kvaliteten i eldreomsorgen ved å redusere følelsen av nedverdigelse. Våre erfaringer viser at denne typen velferdsteknologi øker pleieeffektiviteten på sykehjem og omsorgsboliger. Hvilket igjen øker verdighetsfølelsen til den pleietrengende og gjør det enklere for pleiepersonalet. Dette er velferdsteknologi i praksis, sier Wanda Storbugt, markedssjef i Essity, i en melding fra selskapet.