Spam-boom gir Telenor-problemer
Kunder og brukere av Telenor Onlines privatabonnementer sliter med å motta epost.
- Som bruker av Telenor mail Online i jobbsammenheng har jeg nå problemer med å utføre mitt arbeid fordi Telenor har for lav kapasitet, sier Telenor-kunde Tore Kjellvold, som er administrerende direktør i selskapet Kjellvold AS.
Han er opprørt over problemer Telenor har hatt med sine epost-servere den siste tiden.
"Treghet på grunn av stor pågang" skriver Telenor på sine driftssider. Forklaringen skal ifølge Telenor være en uvanlig stor mengde søppelpost som har spist såpass mye kapasitet at en del epost måtte bli avvist fra Telenors servere.
- De skylder på spam-angrep, men slik det ser ut nå er det et kapasitetsproblem, mener Kjellvold.
Løste problem, fikk problem
Informasjonssjef i Telenor, Elisabeth Evjen, understreker at ingen epost har gått tapt, til tross for at de ble avvist av serverne i første omgang. Epostservere fungerer nemlig slik at avsenderserveren prøver å sende igjen flere ganger dersom mottakeren ikke er tilgjengelig. Evjen forklarer det som forårsaket problemet slik:
- Kort fortalt dreier det seg om en stor mengde spam rettet mot Online-serveren som genererte så mye trafikk at det ble en treghet i å motta e-post.
Hun forklarer at dette problemet ble løst, men at et nytt problem har dukket opp i kjølvannet.
- Veldig mye mail som ble sendt serveren i den perioden var vanskelig å nå, og kommer nå tilbake fordi avsender-serveren forsøker igjen. Eposten havner i kø, og det kan gå i topper. Ingen epost blir tapt, men det kan ta litt lenger tid enn vanlig, sier hun.
Evjen understreker at epost som går internt på serveren, altså fra Online-kunde til Online-kunder, går i vanlig hastighet, og at det ikke er alle kunder som har problemene Kjellvold beskriver. Hun påpeker også at problemet kun gjelder brukere av Telenors privatabonnementer, mens de dedikerte bedriftsabonnementene har egne systemer som ikke har disse problemene. Og sending går fint uansett, sier hun.
- Globalt problem
Hun beklager like fullt situasjonen overfor Kjellvold og andre som har opplevd problemer.
- Jeg er veldig klar over at vi setter kundene i en vanskelig situasjon. Vi er veldig lei oss for det. Om man jobber fra Online.no har jeg stor respekt for at dette oppleves som frustrerende. Det er beklagelig, sier Evjen, som også ønsker å beklage hvis kunden har fått for dårlig informasjon.
- Har serveren for dårlig kapasitet?
- Dett er ikke snakk om kapasitetsproblemer, systemet er rigget for mer enn det som er normalkapasitet. Det som skjedde i dette tilfellet er at det var såpass mye søppel at det genererte treghet, sier Evjen, som understreker at serveren aldri var nede for telling.
- Hvor mye spam var det snakk om i dette tilfellet?
- Det var flere titalls ganger av hva som er normalt.
- Men kan man unngå at en slik situasjon oppstår igjen?
- Dette er problemer som genereres internasjonalt, og på den måten kan vi aldri garantere at problemet ikke oppstår igjen. Det vi gjør er at vi jobber med å løse dette fra minutt til minutt, og har en døgnkontinuerlig vaktordning med folk som jobber med saken ved å sperre for ikke-legitime e-poster og servere, samt via en abuse-avdeling som har kontakt med andre internett-tilbydere.