CA rister av seg fortiden

- Budskapet er at CA er tilbake, sterkere enn noensinne, sier toppsjef John Swainson.

Publisert Sist oppdatert

CA WORLD, LAS VEGAS: Da John Swainson åpnet brukerkonferansen CA World foran 6 500 deltakere, reagerte publikum med entusiasme. Men det spørs om de fleste har fått med seg hva CAs toppsjef egentlig snakker om. For det er ingen tvil at CA tar på seg en vanskelig oppgave når de lover å mestre alt for alle.

Når man hører på Swainson og andre i toppledelsen av CA får man inntrykk å være i The Hitchhikers Guide to the Galaxy. Her omtales "life, the universe and everything" om it for store virksomheter. Det er ikke et enkelt produkt CA selger, med 1 200 løsninger i portføljen, og det finansskandale-herjede selskapet prøver å forenkle budskapet med korte begrep for å nå frem til kundene.

LES OGSÅ: Tidligere CA-topp dømt til 12 års fengsel

Det dreier seg om kompleksitet, sier Swainson, mens han viser frem en grafisk illustrasjon over hvor mye programvare på hvor mange nivåer, en gjennomsnittlig stor virksomhet bruker. For å få oversikt over hva som skjer hvor, og hvordan dette kan effektiviseres, kommer CAs løsninger inn.

- Verden blir mer og mer lagt i nettverk, og vi må levere løsningene som man trenger for å bygge it-tjenester, sier han.

Stramme it-budsjetter

CA ønsker å bidra til at bedrifter bruker mer ressurser på innovasjon. It-sjefene vil slite fremover med å få ekstra penger til å tilpasse seg, mener CA. It-budsjettene vil ifølge Swainson ikke øke noe særlig mer, og det gir it-sjefene utfordringen med å finne rom innenfor de eksisterende budsjettene. Dette er en vanskelig oppgave, der mye av it-budsjettene er fastlåst i vedlikehold.

- Generelt ser vi at rundt 70 til 80 prosent av it-pengene går å holde systemene gående. Det betyr at det er bare litt over 20 prosent igjen til innovasjon. Det er veldig lite, sier teknologisjefen i CA, Al Nugent, til Computerworld.no.

Å gjøre it enklere for sine kunder, og dermed frigjøre mer penger på budsjettene til forretningsutvikling og strategiske løsninger, står sentralt i selskapets strategi. Ifølge Nugent er det mulig å få vedlikeholdskostnadene ned på 50, kanskje 40 prosent av totalbudsjettet.

LES OGSÅ: It-sjefer i pengeskvis

- Mye av kostnadene går med til personer som kontrollerer systemene. Mye av dette kan gjøres smartere. En god måte å starte på er å finne ut hva og hvem hjelpdesken får flest henvendelser fra. For mange selskaper er det for eksempel spørsmål om passord. Med CAs identitetsløsninger kan mye av dette ordnes. Vi har sett at dette er investering som kan tilbakebetale seg i løpet av seks måneder, sier Nugent.

- Mye tydligere

Nugent mener at CA gjennom oppkjøp og utvikling de siste par årene har skaffet seg en komplett portefølje for de fleste kundene.

- Det synes jeg ikke vi hadde for rundt 18 måneder siden. Noen av CAs tidligere oppkjøp hadde en mer økonomiske begrunnelse enn en teknologisk. Nå er jeg ganske fornøyd med spekteret vi kan tilby, men it-landskapet endrer seg såpass fort at vi aldri blir ferdige. Vi ser nå Web 2.0 og Saas (programvare som tjeneste /software as a service) som nye utfordringer, sier Nugent.

Et av selskapene som CA har kjøpt opp er Wily, som har en rekke produkter for å overvåke programvare. Wily Introscope hjelper å finne frem til programvarefeil som ødelegger forretningsflyten.

- Wily Introscope konsentrerer seg om den kritiske programvaren. Den forteller på tvers av plattform eller språk hvor det går galt, og anbefaler løsninger, sier Patrick Chang.

Wily bidrar til at CA kan tilby en EITM (Enterprise it management) strategi for å forbedre virksomheten.

- Men selv om vi fremdeles har for mange produkter til å selge dem som en enkel løsning, tror jeg at budskapet til CA har blitt mye tydligere, sier selskapets norgessjef Dag Honningsvåg.

LES OGSÅ: Innsideinformasjon større fare enn virus

LES OGSÅ: CA for de litt mindre