Indere danker ut IBM og Accenture
IBM, Accenture og EDS må gi tapt for de indiske utfordrerne Tata, Winpro og Infosys innen 2011, spår Gartner.
De nye stormaktene innen it-tjenester har røttene sine i India, spår analyseselskapet Gartner.
Ifølge Gartner vil Tata Consultancy Services (TCS), Infosys Technologies og Wipro Technologies, som omtales som "India-3", overta markedet fra de tradisjonelle storhetene. Det betyr at IBM, Accenture og EDS må passe seg for å ikke bli forbigått av de indiske utfordrene som mega-leverandører av it-tjenester.
De tradisjonelle mega-leverandørene har fremdeles et godt tak på markedet, men hvis utviklingen fortsetter vil de miste tetposisjonen for strategiske tjenesteavtaler i 2011, målt i omsetning. Som en del av denne utviklingen vil de tre India-baserte selskaper i økende grad kapre mega-kontraktene foran nesa på de tradisjonelle leverandørene.
- De kommende mega-leverandørene har hatt en dramatisk fremgang de siste årene, og har mer enn doblet omsetningen de siste fire årene. I 2007 hadde de 2,6 ganger omsetningen fra 2004. Med denne vekstraten har disse nye selskapene fått flere milliarder dollar i omsetning, sier Partha Iyengar, regional forskningssjef i Gartner.
Nye utfordringer
Det er spesielt på fire områder de nye leverandørene har fremhevet seg, ifølge Gartner. De har godkjent prosesshåndtering, personalpolitikk i verdensklasse, leverer høykvalitetstjenester til en lav pris og en god deling av kunnskap over hele verden.
Det bunner i at de tre selskaper i India-3 har investert kraftig og markedsført seg godt. De har hatt en personalpolitikk som har ført til at de har bygget opp en arbeidsstyrke på 30 000 kvalifiserte ansatte. I tillegg har de klart å levere gode prosesser relativt billig. Dermed kan de levere god kvalitet, noe som flere i markedet har skjønt. Slik har de vokst frem til å bli en del av den eksklusive gruppen med mega-leverandører, og kan de true de eksisterende markedslederne.
Samtidig påpeker Gartner at statusen som mega-leverandør vil gi nye utfordringer, med en rekke farer som kan føre til at India-3 ikke når helt frem. For eksempel er forholdet mellom antallet ansatte og omsetning fremdeles for lineær. For å komme seg til topps må de tre kunne snu utviklingen til en mer kunnskapsintensiv økning av omsetningen, i stedet for kun å bruke mer billig arbeidskraft.
I tillegg må India-3 forberede seg på i økende grad å ta høy-ende oppdrag, og de må ha en stabil strategi overfor aksjonærene.
- Vi ser sterke tegn på at de tre selskapene som omtales som India-3 kan bli de neste store it-leverandørene. Men for å få det til må de tre holde koken, og kunne tilpasse seg de nye behovene som kundene vil ha de kommende årene, sier Iyengar.