Posten og Google i annonsesamarbeid
Reklameaviser genererer nettrafikk. Konkurrentene velger derfor samarbeid.
Finanskrisen ga i starten av 2009 gnist til et helt spesielt samarbeid mellom Posten og Google, skriver Finansavisen.
- Tidligere så vi på Google som en konkurrent, men etter at vi ble klar over hvor stor trafikk reklameaviser genererer på kundenes nettsider, skjønte vi at vi måtte samarbeide om dette reklamemarkedet, sier Lars Tendal, konserndirektør i Posten, til avisa.
To milliarder
Dårlig omsetning i januar 2009 sammenlignet med 2008 gjorde at Posten tok affære. De fant ut at DM (direkte markedsføring) og søkeannonsering heller komplimenterer hverandre enn å konkurrere mot hverandre.
DM-omsetningen for Posten er på rundt én milliard, og Google henter inn rundt samme omsetning fra det norske annonsemarkedet.
Vil ha fart på SMB-er
I første del av samarbeidet vil reklameaviser kobles opp mot Google Adwords for å nå høy søkerangering. De får en verdikupong på 750 kroner fra Google.
Samarbeidets andre fase kalles «Update Norway» og skal få fart på de små og mellomstore bedriftene (SMB) her til lands.
- Vi sender ut 750.000 reklameaviser til småbedrifter i Norden. Sammen med blant annet Posten vil vi gi informasjon og produkter for å hjelpe SMB-bedrifter til å utnytte de digitale mulighetene, sier Googles Norges-sjef Jan Grønbech til Finansavisen.