TAPE ELLER TJENE: Noen mener kanskje at ERP-systemer er både dyre og vanskelige. Slik trenger det ikke å være mer ifølge en ny rapport fra analyseselskapet IDC. (Illustrasjon: Istock)

Ny rapport: Gjennomsnittlig fortjeneste ved å bruke ERP i store bedrifter

To faktorer bidrar til at systemene generer verdi.

Publisert Sist oppdatert

Enkelte bedrifter opplever at ERP-systemene deres er strevsomme å jobbe med. De er dyre å anskaffe, vanskelige å installere og krever stor innsats for å holdes i gang.

Men slik trenger det ikke være mer ifølge en ny rapport fra analyseselskapet IDC: Man kan til og med tjene penger på å bruke slike systemer.

Det er IDC som kommer med en ny whitepaper. Denne viser at kundene til forretningssystemleverandøren IFS tjener i gjennomsnitt mer enn ni millioner dollar, som tilsvarer ca 82 millioner kroner i året på å benytte løsninger fra IFS. Dette tilsvarer en avkastning på 413 prosent på investeringen over en femårsperiode, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Rapporten omhandler systemer for ERP (Enterprise Resource Planning), FSM (Fiel Service Management) og EAM inventarsystemer (Enter prise Asset Management), og det er kundenes vurdering av IFS-løsninger som ligger til grunn.

Rapporten omhandler bedrifter fra hele verden, med omsetning på minst en milliard dollar. Bedriftene operer innen prosessindustri, teknisk konstruksjon, kraft, luftfart, forsvarsmateriell og tjenesteleverandører.

Fordeler

IDC fremhever to faktorer som bidrar til at systemene generer verdi.

47 prosent av verdiene kommer av effektivisering av driften og 43 prosent kommer fra økt salg. De resterende ti prosentene omhandler økt produktivitet for brukerne. Undersøkelsen viser en ti prosent produktivitetsøkning, heter det i meldingen.

Bedriftene i undersøkelsen økte salget i mye større grad enn de faktiske tallene viser. Men IFS’ utregninger viser bare en klar link til at 15 prosent av den økte salgsomsetningen direkte kunne knyttes til IFS’ løsninger.

– Undersøkelsen viser fordelene med ERP ved å analysere data. Disse analysene synliggjør forretningspotensialet og viser at medarbeiderne faktisk jobber mer effektivt, sier Elni Kullmer, adm.dir i IFS Norden, i meldingen.

Deltakerne i undersøkelsen fremhever at de får bedre fungerende salgsavdelinger, muligheten til å sende ut flere tilbud og samtidig ta inn større mengde arbeid. Samtidig vokser omdømmet hos kundene deres og man evner å beholde dem over lengre tid.

Ved å bryte ned systemenes påvirkning i produktivitet i forskjellige funksjoner er det store skiller. Det mest fremtredende er en produktivitetsøkning i salget på 94 prosent.