ØKER KRAFTIG: Antallet videovisninger på Facebook har økt med en milliard på kun ett kvartal. (Foto: iStock)

Fire milliarder om dagen

Facebooks videovisninger når nye høyder.

Publisert Sist oppdatert

Facebooks toppsjef og grunnlegger Mark Zuckerberg kunne i går fortelle at Facebook nå leverer fire milliarder videoer om dagen. Dette er et voldsomt oppsving for selskapet, som i januar rapporterte at de leverte tre milliarder videoer om dagen.

Den grunnleggende årsaken til dette er naturligvis at nettsiden har begynt å automatisk spille av videoer. Facebook teller en videovisning når den har gått i tre sekunder eller mer, slik at mange videovisninger kommer fra at brukerne rett og slett går gjennom nyhetsstrømmen sin, men ikke desto mindre indikerer dette tallet mengden av video på systemet.

Viktig video

- Video er en stor mulighet for oss, sa COO Sheryl Sandberg under selskapets kvartalsvise resultatkonferanse. I tillegg til at dette er en måte for brukerne å dele innhold på, så er det også en viktig reklamekanal for Facebook.

De fire milliardene med videoer inkluderer både brukerinnhold og reklame, siden Facebook slapp til annonsørene på dette mediet. Automatisk avspilte reklamevideoer begynte i seint 2013 på Facebook.

Seint i fjor endret selskapet noe på algoritmene for å vise mer relevante videoer, der de tok med i betraktningen hvor mange mennesker som hadde sett videoen, hvor lenge, og hvor mange likes, delinger og kommentarer videoene hadde fått.

Facebook opplyste ikke hvor stor andel av veksten i video kommer fra annonser, sammenlignet med brukergenerert innhold.

Opp 40 prosent

Facebooks samlete omsetning for kvartalet som endte ved utgangen av mars, ble på 3,54 milliarder dollar. Det er en oppgang på over 40 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Nær tre fjerdedeler av annonsesalget kom fra annonser plassert på mobile enheter. Selskapet opplyste også at de har mer enn to millioner aktive annonsører.

Mer enn 75 prosent av videovisningene på Facebook skjer på mobile enheter. Systemet har nå 1,44 milliarder brukere som logger inn månedlig eller oftere. Det er opp 13 prosent fra i fjor.