Flere setter bort it-jobben
Ni av ti it-ledere vil fortsette eller intensivere outsourcingen av it-funksjoner.
Muligheten for innsparing er et hovedmotiv bak sju av ti outsourcingsavtaler, viser den internasjonale undersøkelsen. Andre viktige motiver er fokus på bedriftens kjerneområder, samt muligheten til å tilknytte seg spesialistkompetanse innen it.
Norsk vekst
Ifølge analyseselskapet IDC Nordic kommer det norske markedet til å øke med mellom seks og sju prosent de neste fem årene.
I Norge melder it-selskapet Steria om stor vekst i outsourcing.
-- Markedet er blitt mer modent, og særlig offentlig sektor kommer nå for fullt, sier Jan Ivar Borgersen, direktør for outsourcing i Steria.
-- Tradisjonelt er det kostnadskutting som har vært hovedmotivet for utsetting av it-funksjoner, men de siste årene ser vi en tendens til at bedrifter bruker outsourcing for å få mer fokus på kjerneområdene, der målet er å få en gevinstrealisering, forteller Borgersen.
Norsk vekst
-- Offentlig sektor i Norge ligger rundt 10 år bak for eksempel Storbritannia når det gjelder å sette ut it-funksjoner. Nå ligger outsourcing helt i startgropa i norsk offentlig sektor, og her kommer vi til å se en stor vekst de nærmeste årene.
Vi er dessuten i ferd med å få en utvikling der det ikke bare settes bort infrastruktur, men også applikasjoner og funksjoner, og dette blir også et stort vekstområde i tiden fremover, hevder Borgersen i en pressemelding skrevet for Steria av det oppdragsbaserte nyhetsbyrået Pressekontoret .
-- Det er viktig å ha orden i eget hus. Hvis en bedrift mangler rutiner og dokumentasjon, nytter det ikke bare å sette ut it-en og tro at alt skal bli bedre over natten. Dessuten er det viktig at kunden og leverandøren sammen bruker god tid på å utforme en avtale og en dekkende servicehåndbok, sier Borgersen.