Tror fremtiden er helt gratis

Windows tilhører fortiden, ifølge Wired-redaktør Chris Anderson.

Publisert Sist oppdatert

- Wired på Ipad har vært en utrolig suksess.

Det forteller forfatter, gründer og Wired-redaktør Chris Anderson over en kaffekopp, kort tid før han skal tale under årets It-tinget. Han har bare fått et par timer på øyet etter den lange flyturen, og ser ut til å trenge koffeinen.

- Det første nummeret solgte over 100.000 kopier. I bladhyllene stanser salget av et nummer når det kommer et nytt et, men på Ipad bare fortsetter det. Én tredjedel av salget vårt består av gamle numre. Salget har en lang hale.

Gratis vinner

Den lange halen, eller "The Long Tail", er navnet på en av hans to bøker. Her hevder han at den kollektive etterspørselen etter de minst ettertraktede varene sammenlagt overgår de mest populære til sammen. For eksempel vil alle gamle utgaver av Wired til sammen selge mer enn de ferskeste, ifølge Long tail-prinsippet.

I hans andre bok, "Free", hevder han at det å gi bort tjenester gratis er veien til suksess. "I det digitale rom kan du prøve å holde Gratis unna med lover og låser, men før eller siden vil den økonomiske tyngdekraften vinne" skriver Anderson. Tanken er at om kunden får velge mellom en billig tjeneste og en gratis, velger så og si alle den som ikke koster penger. Når kundene først er kapret, åpner det seg mange muligheter for å tjene penger. For eksempel ved å tilby en bedre opplevelse mot penger, en såkalt "freemium"-modell, eller ved annonsering.

Filosofien brukes i dag av alt som kan krype og gå på internett. Som Spotify, Skype og Linkedin med sine freemium-modeller, samt nettaviser, Youtube og Facebook med sine annonseringsløsninger.

Wired bruker freemium-modellen selv også. De har gratis artikler på nettet, men vil du lese tilpassede versjoner av magasinet på Ipad, må du punge ut.

Gratis i skyen

Men Andersons klokketro på at gratis er veien å gå får kritikk, blant annet fra The New Yorker. For hvordan har det seg at de aller fleste nettaviser fortsatt sliter med fortjenesten? For ikke å snakke om giganter som Youtube?

- Det er vanskelig å se på Youtube som noe annet enn en suksess, mener Anderson, til tross for at det ikke er før de senere år at finanstallene til nettstedet har begynt å peke i riktig retning.

- Google, Facebook og Youtube er alle gratis, og de tjener alle penger. Men man kan alltids finne noen som ikke gjør det.

- Og hvordan kan man bruke denne modellen i forretningsmarkedet?

- Typiske eksempler ligger i skyen. Man kan for eksempel bare tilby skytjenestene gratis for så og så mange brukere eller for selskaper av en viss størrelse. Man kan også selge support og maskinvare.

Hvorfor vinner Windows, og hvordan ser han på piratkopiering? Les videre på neste side!