- Google+ knuser Facebook
Google+ blir annonse-eldorado med tilgang til dine personlige preferanser og samtaler.
Googles nye sosiale nettjeneste, Google+, blir en drøm for annonsørene og ikke minst for Google. Selskapet kan få tilgang til alle dine personlige preferanser. Dermed slipper Google den vanskelige omveien de tar i dag for å finne gode annonser til deg.
Google+ har fått enormt mye oppmerksomhet. Men få har rettet den mot den kommersielle siden av det nye produktet. Det kan vise seg et av de viktigste målene for selskapet, skriver nederlandsk IDG . Dette innebærer å integrere reklamemaskinene til AdWords, AdSense og Doubleclick, og å optimalisere bannervisning. I tillegg kommer informasjon de allerede har om brukerne gjennom Gmail, Blogspot og Picasa-fototjenesten.
Rettede annonser
Sosiale nettverk som Facebook og nederlandske Hyves (ti millioner brukere) har store fordeler for annonsørene. De kan direkte lese av interessene til brukerne ut fra fra profilene deres. Tradisjonelt måtte leverandører som Google finne ut av slike personlige interesser gjennom informasjonskapsler som kommer fra nettsurfing. Dette krever komplekse analysesystemer som koster mye penger, fungerer tregere og er mindre presise.
Nå kan Google kombinere sine „gamle“ analysemetoder med brukergenerert informasjon fra profiler, ytringer og samtaler.
Eksperter spår at Google innen kort tid vil hente inn Facebook som viktigste formidler av internettannonser. Antallet visninger av reklamelenker er per i dag større hos Facebook enn hos Google. Ellers er lite kjent om Facebook, men selskapet må gå ut med klikktrender og inntekter når det børsnoteres senere i år.
Stoppet hittil
Google har allerede mulighet å kombinere informasjonskapsler og personlige opplysninger dette gjennom for eksempel Gmail, men selskapet har selv hittil benektet at dette skjer. Til tross for press fra Google markedsavdeling har gründerne Sergey Brin og Larry Page, stoppet dette. I Google+ vi det være mulig.
I den nye tjeneste må brukerne selv „velge“ at Google kann bruke deres opplysninger. Ved oppretting av profilen får alle spørsmålet "Google may use my information to personalize content and ads on non-Google web sites." De som ikke klikker dette vekk risikerer at selskapet skumleser alt som foregår på profilen.
Godkjenningen er standard slått på. Dette er en såkalt ”opt out”-løsning, der Google tilegner seg profilen din med mindre du har klikket deg ut.
Google skjermer, akkurat som Facebook, informasjonen fra annonsørene. De kan bare få tilgang til den gjennom Google.
Den nederlandske markedsanalytiker Bas van den Beld, intervjuet av nederlandske IDG, mener at Google har brutt en ny grense.
- Det stemmer at de har åpnet opp en en ny vei. Google+ spør om tilgang til personlige opplysninger med formålet å selge annonsere til tredjepart. Det kan ikke være noen tvil om det. Google+ vil før eller senere bruke denne muligheten til å gjennomføre en mer direkte markedsføring, sier han.