Her er Lenovo pc-ene

Verdens tredje største pc-leverandør lanserer tre pc-er for det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

IBM Thinkpad er prestisjeserien med bærbare pc-er for forretningsfolk, vesentlig rettet mot store virksomheter. Det er innen dette segmentet Lenovo markerer seg etter oppkjøpet av IBMs pc-divisjon.

- Halvparten av pc-volumet er i segmentet for veldig små og mindre bedrifter, de med en til 99 ansatte. Innen dette segmentet har Lenovo seks prosent markedsandel. Den nye lanseringen skal bidra til å øke denne sier Ole Anton Skipperud, salgsdisponent for forhandlere i Lenovo.

Grunnlaget for uttalelsen er avansert teknologi fra Thinkpad kombinert med rimeligere materialvalg og effektiv produksjonsteknologi i Kina. Resultatet er Lenovo 3000, en serie med tre modellgrupper pc-er. To er bærbare en er stasjonær.

Målet er å nå brukere som verdsetter pris/ytelse og avanserte funksjoner. For å skille fra Lenovo 3000 fra Thinkpad, benyttes et standard pc-kabinett i plastikk og bare noen av de avanserte funksjonene.

Utvalgte funksjoner

Viktige funksjoner fra Thinkpads Thinkvantage er overført til Lenovocare som nås ved å trykke på en funksjonstast med skiftenøkkel som symbol. En av funksjonene er gjenoppretting når pc-en har hengt seg opp.

- Vi gir ikke slipp på sikringen mot fall. En gyro sitter på hovedkortet og måler hastighetsendringer. Ved akselerasjon vil platelagerhodet trekke seg tilbake. Ømfintligheten kan reguleres slik at brukere som sitter på toget kan jobbe selv om reisen er humpete, forklarer Øystein Norstrøm, senior produktsjef for Lenovos pc-er.

Hensikten er at platelageret skal overleve selv om pc-en faller i gulvet.

I Norge er det et godt utbygget serviceapparat med eget delelager og 150 teknikere i 17 byer som skal bidra til interessen fra nye forhandlere og kundegrupper.

- Vi har et serviceapparat som ingen andre kan matche, hevder Ole Anton Skipperud.

Kapre markedsandeler

Derfor har Lenovo stor tiltro til at den nye Lenovo 3000 med sine modellgrupper C100, J100 og N100 skal kunne kapre markedsandeler. Det er kombinasjonen av et fornuftig prisnivå, god service og noen avanserte funksjoner som skal skape interessen.

Utfordringen er å gjøre Lenovo 3000 synlig. Salg via nettbutikker er et virkemiddel, salg via kjeder som Elkjøp er et annet.

Men foreløpig er ikke Lenovo synlig i kjedene. IBM ga opp Elkjøp en gang på nittitallet da pc-serien Aptiva ble faset ut.

C100 blir tilgjengelig i begynnelsen av mars, N100 i midten av april mens J100 kommer i mars.

C100 er en standard bærbar pc på 2,8 kilo med 15 tommers skjerm, inntil 100 GB platelager og fire USB-tilkoblinger.

Startprisen på C100 er på 6.300 kroner med 40 GB og 512 MB minne. Den mest avansert koster 10.900 kroner med 1 GB minne og 100 GB platelager.

Bredformat

- Prisene på den bærbare N100 er enda ikke fastlagt, men vi antar den kommer til å koste rundt ti prosent mer, sier Ole Anton Skipperud.

N100 er en ny design fra Lenovo. Skjermene kommer i to utgaver 14,1 eller 15,4 tommer bredformat. På de dyreste modellene vil det bli levert fingeravtrykksleser for å øke sikkerheten. Fire minnekortlesere er også standard, sammen med fire USB, Firewire (IEEE 1394), og S-Video.

N100 skal tydeligvis appellere til folk på farten som også setter pris på video. I denne leveres Intels nyeste prosessor Core Duo med to prosessorkjerner.

J100 er en serie stasjonære pc-er tydelig inspirert av IBMs alternativer, en liggende og en stående. Rent utseendemessig er kabinettene litt mer avrundet for å gi et noe mykere inntrykk.

Den minste liggende modellen har en startpris på 4.000 kroner med Celeron på 2,8 GHz, 512 MB minne og 80 GB platelager.

Tårnmodellen starter på 4.500 kroner, med en klokkefrekvens på 3 GHz. Med 160 GB platelager øker prisen på tårnmodellen til 6.600 kroner.

Viderefører arven

Legend var en kinesisk pc-leverandør som ble grunnlagt i 1984. I 2003 i forbindelse med satsing utenfor Kina, skiftet selskapet navn til Lenovo. Første mai 2005 ble oppkjøpet av IBMs pc-divisjon endelig godkjent og Lenovo var med ett slag internasjonal.

I dag har Lenovo 27.000 ansatte fordelt på 66 land, syv forsknings og utviklingssentre og 1.700 på forskning og utvikling.