Faksimilie: CW#2 - 2024

Det var skygge-it før i tida også

... og verst var det for it-sjefene. 

I den andre utgaven av Computerworld i 2004 kunne vi lese at innkjøp gikk over hodet på it-avdelingen. 

Norsk Tipping hadde kjøpt nytt crm-system, til 15 millioner kroner, uten å involvere it-avdelingen. Og akkurat det at it-avdelingen ble holdt langt unna implementeringen var en av suksessfaktorene, mente den crm-ansvarlige hos spillgiganten på Hamar.  

-Vi gjorde det tidlig klart at dette skulle være en it- og forretningsmessig satsing drevet fra forretningssiden med krav og behov, sa crm-ansvarlig Per Einar Karlsen hos Norsk Tipping den gangen.

Likevel var det it-avdelingen som fikk ansvaret med å drifte systemet. De fikk altså ta eierskap til prosjektet, etter hvert. 

Mindre makt til it-sjefene

Det var ikke bare hos Norsk Tipping det ble gitt mindre makt til it-sjefene. Innkjøpsbeslutningene var i endring i 2004, og den daglige rollen til it-sjefen var i ferd med å forandre seg over hele fjøla – ikke bare på Hamar. 

En tendens var at topplederne engasjerte seg mer når selskapet foretok it-innkjøp, og forhandlerne opplevde i større grad å møte på en toppleder i salgsmøter og salgsprosesser. 

Trenden var at it-direktøren oftere måtte ha toppledelsens velsignelse før innkjøp av utstyr eller løsninger ble foretatt.

Det var en markedsundersøkelsen utført av Refleks på vegne av HP som viste den nye trenden. Undersøkelsen pekte også på at it-sjefer var blitt mindre opptatt av bits and bytes. Det var blitt viktigere å å vite hva teknologi kan utrette for å løse forretningsmessige utfordringer. 

-It-avdelingen er ikke lenger noen som sitter på et avstengt kontor og driver for seg selv. Det er en større del av virksomheten. Da må toppledelsen også engasjere seg, sa Peter Haushen i forlaget Cappelen. Han var likevel helt tydelig på at det ikke var noen vits i å kjøpe it-systemer over hodet på it-avdelingen i forlaget.

- Ingen stor it-løsning blir kjøpt inn uten at jeg eller it-avdelingen blir involvert, sa han.