Hollywoods digitale lekeplass
Det er strålende sommer ute, men vi har trukket inn i mørket, mørket til de onde krefter, dyr som mennesker.
Men ikke bare Matrix, også en rekke andre populære filmer med digital animasjon, raser over lerretet. Nevnes kan Jurrasic Park og Starship Troupers 2, Hero of the Federation. Et utvalg av animasjonene deres vises, mange er ukjente i Norge.
Spredd
Etter et hesblesende dykk inn i den animerte verden er vi ute igjen på gaten, på vei for å se på studioet. I motsetning til hva man skulle tro, ligger ikke bygningene samlet. De ligger spredt i villabebyggelsen i Berkely California, rett nord for Oakland som ligger rett øst for San Francisco.
Det er ikke bare en bygning, men fem. Det tar rundt fem minutter å gå til neste bygning. Sykkel er derfor et vanlig fremkomstmiddel. Det står nærmest en eller to sykler parkert i hvert rom.
Masete vaktmestere synes å mangle. Den største orden synes også å mangle. Bygningene ligner mer på studentboliger og lagre enn kontorlokaler og studioer.
Det er tilsynelatende lite som minner om at Tippet er et velrenommert filmstudio. Oppussete lokaler er det lite av. Men de ansatte synes å trives. Det er kjøkkener og avkoblingstilbud alle steder.
Modeller av figurer i voks og mekaniske monstre står stablet rundt om kring. Det viser at Tippett i sin 20-årige historie har laget animasjonsfilm på den gamle måten ved å ta bilde for bilde av monstrene i forskjellige stillinger i studio, for deretter å klippe de animerte scenene sammen med resten av filmen.
Fortsatt modelleres figurer, men nå omskapes de til digitale versjoner. Fortsatt gjøres det opptak i studio av scener. Det lå ferdige gummitrevler på et bord som skulle brukes som en form for spindelvev i et filmopptak.
Utmerkelser
Tippet har fått en rekke utmerkelser, blant annet fire for Blockbuster, en serie reklameinnslag med animasjon på tv. Jordekornet Ray og kaninen Carl har moret mange.
Også IDG har hedret Tippett studio. I forbindelse med den prestisjetunge Smithsonian Awards er Tippet studio hedret for sin banebrytende bruk av informasjonsteknologi innen animasjon.
Av fremtidige filmer kan nevnes Catwoman med Halle Berry og Sharon Stone, hvor en fotorealistisk digital katt snakker med katt-damen Halle Berry. De avsluttende arbeidene er utført. Filmen lanseres i USA på nasjonaldagen 4. juli.
I september kommer Constantine som beskrives som en okult spenningsfilm. Også Son of the Mask som er en etterfølger til Mask, kommer i oktober.
-- Vi har vokst til å bli 250 ansatte. Nå takler vi tre til syv prosjekter samtidig, tidligere maktet vi bare ett, forklarer Dan McNamara, driftsleder i Tippet Studio.
Det er overgangen til datateknologi, fremfor analog teknologi med filming av en stilling av gangen, som gjør det mulig.
Arbeidsstasjoner ut
Det begynte med arbeidsstasjoner for utpenslingen (renderingen) av grafikken i de enkelte bildene. SGIs arbeidsstasjoner var selvsagt på grunn av programvareteknologien. Open GL har siden blitt en grafikkstandard for avansert grafikk.
Men SGIs arbeidsstasjoner ble kastet ut. Nå står klassiske arbeidsstasjoner i trappen på hovedbygningen. Disse er erstattet av fulle kabinetter med tjenestemaskiner på 1 U med to Opteron-prosessorer fra AMD. Det nye utstyret har en helt annen kapasitet enn de tidligere arbeidsstasjonene.
Men helt uten arbeidsstasjoner klarer ikke fagfolkene til Tippett seg. En rekke fagapplikasjoner styres av arbeidsstasjoner, så SGI-maskiner i alle aldre er fortsatt i bruk.
Grunnen er grafikken Open GL, og behovet for tredimensjonal tekstur på en rekke overflater. Visualisering gjør at bruken av Octane2 arbeidsstasjoner fortsatt er aktivt.
Filmer som Matrix krever mye data. Hvert sekund overføres 2 ) 300 MB. Det krever bearbeidingskapasitet, det krever adresseringsevne, det krever et avansert filsystem, det krever lagringskapasitet.
2 TB for skyggelegging
AMD Opteron med sine 64 bit håndterer adresseringsevnen. SGIs filsystem CXFS, Clustered Extended File System, frister så mye at Tippett som valgte lagringssystem fra et nystartet spesialistfirma, har gått tilbake til SGI på datalagring.
Lagringen foretas på SGI TP9400 og det helt nyanskaffete TP9500. Førstnevnte er et Clariion lagringskabinett fra EMC, sistnevnte et fra LSI Logic. Fortrinnet er at med CXFS kan data hentes og lagres fra flere lagringssystemer samtidig. 25 TB med lagring er aktivt.
Matrix krevde inntil 7 TB for ett opptak, 2 TB bare for skyggelegging av en scene.
-- Vi jobbet med enkelte sekvenser på Matrix som er fullstendig grafikk-generert med en meget høy detaljgrad. Det var hardt for produksjonsutstyret vårt, men SGI CXFS klarte jobben beundringsverdig, fremholder Dan McNamara.