Ica lanserer smart e-handel

Svenske Ica satser stor på netthandel . I Norge sitter Ica på gjerdet i påvente av en fusjon med Coop.

Publisert Sist oppdatert

Svenske Ica lanserer i dag en e-handelsløsning hvor tidligere kjøp i fysiske butikker hjelper deg å fylle handlekurven.

Ett tiår siden den svenske dagligvaregiganten la ned sin sentrale e-handelssatsing tas det nå nye grep. I disse dager åpner Ica sin egen ehandelsplattform og kjører en pilot på fire steder i Sverige.

Svenske Internetworld skriver at Ica ikke vil gå glipp av veksten i dagligvarehandelen på nett, som vokste med 46 prosent i tredje kvartal i Sverige - i forhold til samme periode i fjor.

- Det er riktig tidspunkt nå og Ica-kjøpmennene har vist stor interesse. Netthandel er et supplement som kommer til å øke kundenes lojalitet, sier Ola Fernvall som er informasjonssjef hos Ica i Sverige.

- ICA Norge har blitt kjøpt opp av Coop og vi venter nå på svar fra Konkurransetilsynet. Derfor er det ikke relevant nå å sette i gang denne løsningen her, sier kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg

i Ica Norge.

Bruker historiske data

De fire butikkene som nå tester løsningen skal etter planene resultere i at plattformen rulles ut i hele Sverige.

- Vi tar utgangspunkt i den enkelte Ica-butikk. Plukk vil foregå i butikkene, men det er mulig vi i fremtiden kommer til å tilby sentrale plukklagre i de store byene, sier Ola Fernwall til Internetworld.

Løsningen integreres med Ica-kortet. Det betyr at kundene som logger inn med lojalitetskortet kan hente ut en handlekurv med varer basert på tidligere innkjøp i en fysisk butikk.

- Vi har stor tro på at kundene kommer til å hente varene i butikken. De fleste passerer en Ica-butikk hver dag, fortsetter Fernvall til Internetworld og viser til at nettopp henting av varer i butikk er svært populært både i Frankrike og Storbritannia.