TEST: Logitech G27 og Thrustmaster T500 RS - Start motorene

Tastatur er håpløst og håndkontroller gjør bare jobben halvveis. Skal du virkelig nyte bilspill trenger du et skikkelig spillratt.

Publisert Sist oppdatert

Selv om det tidvis kan virke som om de eneste spillene som finnes er enten skytespill eller World of Warcraft, i alle fall ut fra hva som får flest spaltemeter med omtale, er det de av oss som vel så gjerne lever ut bildrømmer på pc og konsoll.

Spiller du hovedsaklig på konsoll er du allerede relativt langt på vei til en grei spillopplevelse om det er bilspill du interesserer deg for. Håndkontrollene byr i dag på analoge kontroller til både styring, gass og brems. Samtidig er det jo litt stusselig å sitte foran en stor tv og med skikkelig kringlydsett, og så har du bare en stusselig håndkontroller for å styre racingmonsteret du endelig har låst opp i spillet. Enda verre er det med pc, der slipper du ikke utenom å kjøpe inn en ekstra kontroller for å spille bilspill.

Har du en virkelig interesse for bilspill bør du koste på deg et rattsett. Du får dem fra noen skarve hundrelapper opp til en grei håndfull tusenlapper. Vi har valgt å ta en titt på de to mest avanserte rattsettene som er i salg i Norge, Logitech G27 Racing Wheel og Thrustmaster T500 RS, som koster henholdsvis fra rundt 2 300 og 4 000 kroner. De to er for så vidt ikke direkte sammenlignbare, men siden det er de to mest avanserte rattsettene å få kjøpt, vill vi se hva man eventuelt får ekstra for de rundt 1 700 kronene du må legge på for å få Thrustmaster-rattet.

Logitech G27 har vært i salg et års tid, mens Thrustmaster T500 RS er relativt ferskt på det norske markedet. G27 har helt fra starten vært ment som et tilbud til både pc og Playstation 3, mens pc-drivere til Thrustmaster-rattet først kom noen måneder etter det først kom i salg. At rattet i hovedsak var tiltenkt Playstation 3, og da aller helst i kombinasjon med Gran Turismo 5, kommer tydelig frem både på selve rattet og på produktesken – med både Gran Turismo-logo og alle de kjente Playstation-knappene på rattet.

Ved siden av å ha det til felles at de har en relativt stiv pris, har begge de to settene også pedalbaser med tre pedaler. Mens de fleste andre rattsett kun har gass- og bremsepedal, får du her kløtsj i tillegg.

Logitech G27 Racing Wheel

Logitech G27 kom på markedet i fjor, og er oppfølgeren til Logitechs forrige toppmodell, G25. De to har mye til felles, men G27 har blant annet fått en girskifteindikator i midten av rattet – denne fungerer kun i noe få spill. Logitech har også fjernet muligheten for å bruke girspaken som enten H-gir eller til sekvensiell giring, hvor du dytter spaken opp eller ned for å gire.

Både selve rattet, og rattbasen er mindre enn Thrustmaster T500 RS. Vekten er også noe lavere, men så er Thrustmaster-rattet tildels blytungt. Størrelsen er mer på linje med andre pc- og konsollratt. Både rattet og girspaken er kledd i skinn, og svært behagelige i bruk. Med noe mindre størrelse på rattbasen sier det seg nærmest selv at det ikke er fullt like mye innvendig som i Thrustmaster-rattet. Vår erfaring er da også at Force Feedback-effektene ikke er fullt så ekstreme her, men fortsatt kraftige nok til at du får kjørt deg om du velger å konkurrere i lange løp, eller på baner med mange svinger. Effekten er presis, rask og jevn.

Det er rikelig med knapper på G27, seks knapper på selve rattet og ytterligere åtte knapper på girkonsollene. På sistnevnte finner du i tillegg et styrekors, samt selvsagt girspaken med H-gir. Du har seks gir pluss revers til rådighet. Om ønskelig kan du også gire ved hjelp av girhendler på rattet. Vi holdt oss til H-giret i de fleste spillene vi testet med. Både i rally-spill og til drifting i Live for Speed, rFactor og Shift 2 ga H-giret en del fordeler, med raske og presise girskift – for ikke å glemme realismen i henhold til at bilen man kjørte egentlig hadde H-gir...

Logitech leveres med en pedalbase som virker å være identisk den som fulgte med i G25. Det er ingen ulempe, for selv om den kanskje ikke er like forseggjort og kraftig som pedalbasen i Thrustmaster-setter, er det et herlig pedalsett å kjøre bilspill med. Avstanden mellom pedalene er optimal for en aktiv kjørestil, og det er lett å bruke pedalene til venstrebremsing når det trengs – og det er både titt og ofte. Motstanden er forskjellig i de tre pedalene, akkurat som den skal være.

Thrustmaster T500 RS

Siden vi ikke hadde en racingstol til rådighet valgte vi å rydde det ene skrivebordet og hente 40-tommeren fra konsollkroken, og kombinere det med Corsairs SP2500 høyttalere og en kraftig spill-pc fra Multicom..

De fleste rattsett har relativt små ratt og pedaler. Det er ikke tilfelle med Thrustmaster T500 RS. Selve rattbasen er den største vi har brukt til nå, og koblet til denne sitter det et ratt på hele 30 centimeter. Til sammenligning er selve rattet på Logitech G27, 27 centimeter stort. Tre centimeter i forskjell høres kanskje ikke så mye ut, men i praksis er det både merkbart og godt synlig. T500 RS støtter 1080-graders rotasjon på rattet, mot normalt 900 grader i andre avanserte ratt, og typisk 270 grader på enklere ratt.

Størrelsen på Thrustmaster-rattet har sin forklaring. Inne i selve rattkonsollen sitter de kraftigste Force Feedback-motorene vi har spilt med til nå. De aller fleste rattsett gjør en kurant jobb med å formidle følelsen av at du faktisk rattet rundt i en bil, men med T500 RS må du virkelig jobbe med å få bilen rundt banen om du har effektene stilt til et høyt nivå, og skulle du finne på å krasje får du en smell du ikke skulle tro var mulig fra et spillratt. Selv med rattet montert på vårt tunge og stødige skrivebord ristet det så kraftig i bordet at pc-en begynte å gynge der den sto, og det ristet i gulvet. Heftig!

T500 RS utstyrt med det største og tyngste pedalsettet vi har satt føttene våre på. Hele basen er laget i metall, og vekten er på hele syv kilo. Det gjør sitt til at pedalen sitter uvanlig godt plantet i gulvet, noe som ofte ikke er tilfelle på litt enklere rattsett. De tre pedalene ligger i god avstand fra hverandre, slik at du ikke trenger å bekymre deg for å tråkke feil. Til tross for at Thrustmaster T500 RS er utstyrt med kløtsj, må du ta til takke med giring ved hjelp av girhendler bak rattet, omtrent som på en Formel 1-bil. Noe H-gir har du altså ikke. Det finnes imidlertid å få kjøpt som tilleggsutstyr - til en ganske stiv pris.

Avhengig av kjørestil og hvilke type spill du foretrekker, kan du justere pedalene og selve basen etter eget ønske. Pedalene kan flyttes nærmere hverandre om du liker å venstrebremse deg inn i svingene i Richard Burns Rally, eller du kan justere dem enda litt lenger fra hverandre. Mest spennende er kanskje at du kan snu hele pedalbasen slik at du får hengende pedaler, som i rally og GT-racing, i stedet for gulvmonterte, som er typisk for blant annet Formel 1-biler.

Konklusjon

Til nå har tyske Fanatech, med sine Porsche-lisensierte ratt, vært den eneste virkelige konkurrenten Logitech har hatt til G27. Fanatech-rattene selges imidlertid ikke i Norge, slik at de som har ønsket seg et slikt har måttet bestille fra utlandet – med de avgifter og trøbbel det fører med seg. Med Thrustmaster T500 RS til salgs i norske butikker har bilspillentusiastene endelig fått mer å velge i.

Det er ikke helt rettferdig å sette Logitech G27 og Thrustmaster T500 RS opp mot hverandre, og dette er like mye en test av to produkter i samme kategori, som det er en direkte sammenligningstest. Vi var nysgjerrige på hvor mye ekstra man får for de 1 500 til 2 000 kronene man må ut med i tillegg for Thrustmaster-rattet.

Thrustmaster kan skilte med langt kraftigere Force Feedback og en mer forseggjort pedalbase, samt en byggekvalitet som virker noe mer gjennomført enn med Logitech-rattet. På sin side har Logitech G27 bedre støtte i alt av bilspill, og ikke minst en girkonsoll med H-gir. Det føles som om man rett og slett får litt mer spillmoro med Logitech-settet, i alle fall om man liker å spille forskjellige typer bilspill, fra det litt arkadeaktige som Shift 2 Unleashed og Dirt 3, til de mer seriøse simulatorene som Richard Burns Rally, Live for Speed og rFactor.

For de som er ute etter det ypperste, og som i all hovedsak holder seg til Formel 1 eller GT Racing-spill, eller som mest av alt er interessert i å jakte gode rundetider i simulatorspill, kan nok Thrustmaster-rattet være et ørlite bedre valg, gitt at man kan leve med prisen. Men selv om dette er et nivå over, vil nok de aller fleste være godt fornøyd med den kvaliteten og de mulighetene G27 gir.