Spill gir grafisk kraft
Kombinasjonen av nytt hovedkort, nytt grafikk-kort og DirectX 10 gir spillentusiastene en helt ny opplevelsesverden. Etter hvert vil også andre dra nytte av teknologien.
Dataspillenes krav til sanntids 3D i høy oppløsning og mer realisme er det som driver grafikkteknologien framover. Med de nye produktene vil Nvidia bevege alle grenser, og ytelsen skal være mer enn fordoblet.
Den nye grafikkstandarden vil også bli nyttig innen filmproduksjon, konstruksjon, bilindustri og for arkitekter. Vanlige, dødelige pc-brukere vil også snart få rimelige grafikk-kort med hittil uante muligheter innen medieproduksjon og avspilling av innhold i høy oppløsning.
Skapt for overklokking
Hovedkortet nForce 680i er skapt for overklokkere og andre spillegale. Hver komponent er testet og målt slik at systemet selv kan stille inn maksimal klokkefrekvens – uten fare for feilfunksjoner.
- Vi ville skape en raskest mulig plattform, forklarer Adam Foat, pr-sjef for de nye produktene, til Computerworld.
Utviklere, spilltestere og den harde kjernen av overklokkingsentusiaster og har formidlet sine ønsker og Nvidia har forsøkt å tilfredsstille alle.
Ytelse er en ting, men også fysisk utforming har brukerne sagt sin mening om. Sporene for utvidelseskort har større avstand slik at det blir bedre plass rundt kortene. Festet er laget slik at man kan sette inn og ta ut kortet med én hånd.
GeForce 8
To nye grafikk-kort er allerede i handelen, og toppmodellen heter GeForce 8800 GTX, med en nettpris nær 6.000 kroner.
En av nyhetene er Unified Shader Architecture, som betyr at hver transistor er i stand til å håndtere forskjellige oppgaver, som geometri, piksler, vertekser og fysiske fenomener.
- Hensikter er å holde alle transistorene i arbeid til enhver tid, forklarer Foat.
Grafikkprosessoren kan skape bilder av fysiske fenomener som rennende vann, sollys, støv og tåke som beveger seg i sanntid. Computerworld fikk demonstrert hvordan man kan la virtuelt vann renne nedover en like virtuell fjellside der retning og hastighet, sprut og vanndamp utviklet seg etter hvert som vannet traff fysisk hindringer.
Kortene er fullstendig konstruert fra bunnen av for å utnytte mulighetene i nye DirectX