Den trønderske Android-suksessen
Med over 40 millioner brukere i måneden gjør trønderne i Zedge seg bemerket, men selskapet er lite kjent her hjemme.
Norske Zedge er sannsynligvis et ubeskrevet blad for de fleste her på berget, men appen til det Trondheimsbaserte selskapet gjør det meget skarpt på Android-plattformen i USA. Ifølge tall fra analyseselskapet Xyologic ligger den på 17. plass på listen over de mest nedlastede appene i september.
Det er bare Facebook, Google, Adobe og Pandora som ligger foran Zedge på listen over utviklere som har flest nedlastinger, mens for eksempel mye omtalte og velkjente utviklere som Rovio (Angry Birds), Netflix og Amazon ligger bak, viser en oversikt over ”Top Free Apps” på Android Market.
- Totalt har vi nå passert 20 millioner brukere som har installert appen vår på Android-plattformen i USA, og av disse er over 7 millioner aktive brukere, sier it-direktør og med-gründer i Zedge, Tom Arnøy, til Computerworld. Han har nettopp kommet hjem til Norge fra New York, der Zedge har sitt andre kontor, i tillegg til kontoret i Trondheim der både ledelse, produkt og teknologiutvikling er plassert.
Bruker Zedge som promoteringskanal
Appen til Zedge er kort fortalt en distribusjonsplattform for digitalt innhold til mobiltelefoner, spesielt konsentrert rundt såkalte wallpapers (grafikkbakgrunn), ringetoner og spill. Alt innholdet er skapt av brukerne selv og er gratis å laste ned. Appen kan på mange måter sammenlignes med Youtube, forteller Arnøy.
Gratis ringetoner og telefonbakgrunner florerer både for pc og mobilplattformer, men likevel utmerker altså Zedge seg som en populær kanal for denne typen innhold. Blant annet er det flere grafiske artister, musikere og merkenavn som legger ut sine ting på Zedge og bruker plattformen som en distribusjons- og promoteringskanal, forteller Arnøy.
Han forklarer suksessen med at Zedge siden oppstarten i 2003 hele tiden har hatt fokus på brukeropplevelsen og kjerneproduktet, og at innholdet skal fungere og være optimalisert for akkurat din telefon. Ettersom appen til Zedge er gratis, er selskapet nødvendigvis avhengig av annonseinntekter. Derfor har strategien først og fremst vært å lykkes i det amerikanske markedet, fordi det er stort marked og det er mye penger i omløp.
- Vi kommer til å ha andre inntektsstrømmer enn fra annonser også, til nå har fokuset vært å bygge trafikk og nå kritisk masse i USA. Vi kommer til å ha fokus på spill fremover. Våre brukere er også storforbrukere av spill, sier Arnøy.
- I 2006 begynte vi å snakke med mulige investorer, fordi det begynte å bli noen millioner brukere og ting ble teknisk mer og mer krevende. Zedge ble kjøpt opp av IDT Corporation i USA samme år, og selskapet har vist seg som en trofast eier og vi har fått fortsette å utvikle oss i den retningen vi ønsker, sier Arnøy.
Norsk forankring
- Jeg vil ikke gå i detalj, men vi har vært i dialog med Opera, det har vært naturlig å se på det, fordi vi faktisk har større trafikk på Symbian enn på Android-plattformen. Mer enn 35 prosent av trafikken vår kommer for eksempel fra India, sier Arnøy.
Zedge har en visjon om å bli en stor distribusjonskanal på mobilplattformen, og har hentet folk fra blant annet Fast, Yahoo og Google for å bygge en anbefalingsmotor. Zedge kjøpte i fjor Sincerial AS, som har bygd et generelt anbefalingssystem som hjelper nett- og mobilbrukere å finne interessant og relevant innhold. Systemet lærer først hva brukeren er interessert i gjennom å analysere interaksjonen med tjenesten. Informasjonen brukes til å finne innhold som er tilpasset brukerens interesser, og nøyaktigheten til systemet øker i takt med brukerens aktivitet.
- Det viktigste er å gjøre det enkelt for brukeren, sier Arnøy.
Nylig inngikk Zedge et samarbeid med Appia, som gjør at Zedges brukere får tilgang gratis spill og andre typer applikasjoner som Appia har i sin portefølje. Appia er blant verdens største åpne markedsplasser på tvers av alle de store operativsystemene og når ut til over 250 millioner abonnenter i mer enn 175 land. Appia har en katalog på mer enn 140.000 gratis- og betalingsapplikasjoner, skriver Yahoo news.
- Vi i Norge er langt fremme både på utvikling av teknologi og i utnyttelse av teknologi. Zedge har brukere fra hele verden, og derfor er også kulturell forståelse viktig, spesielt i forhold til produktutvikling og kommunikasjon. Det gjør at vi ønsker å ha teknologi- og produktutvikling her i Norge, sier Arnøy.
- Zedge er ukjent i Norge, det er vi klar over, men det er fint om vi også får anerkjennelse her fordi det vil gjøre det enklere for oss å rekruttere folk, noe vi gjør hele tiden, sier Arnøy.
ZedgeZedge har 40 millioner unike brukere i måneden på tvers av alle plattformer: web, mobil web og Android. Appen til Zedge har mer enn 10 millioner aktive brukere på Android. Tall fra ComScore viser at per september var det solgt i alt 39 millioner Android-telefoner i USA. Med 7,3 millioner aktive brukere i USA har Zedge en markedspenetrasjon på ca. 18 prosent, det vil si at 1 av 6 Android-brukere har Zedge installert på sin telefon. 35 prosent av Zedges webtrafikk kommer fra India. Operas nettleser Opera Mini hadde 128 millioner brukere i India i august, og tall for september viser at Zedge er blant de 10 mest besøkte nettsidene via Operas nettleser. |