Telenor kjøper Liquid Barcodes

Selskapet satser videre på digital markedsføring med kuponger, verdikoder og billetter på mobil.

Publisert Sist oppdatert

Liquid Barcodes har lang erfaring med mobil- og internettmarkedsføring gjennom leveranse av kuponger, verdikoder billetter og medlemskort innen eksempelvis dagligvare og faghandel med egenutviklet mobilteknologi.

Nå er det privateide selskapet overtatt av Telenor.

Ledende

Sammen med selskapet Valuecodes, hvor Telenor allerede kontrollerer 51 prosent, vil konsernet gjennom oppkjøpet av Liquid Barcodes bli den ledende aktøren i Norge og ha et sterkt fundament for videre ekspansjon, heter det i en pressemelding fra Telenor.

- Vi tror mobilkuponger og tilsvarende lojalitetskonsepter har et betydelig potensial, og ønsker å ta en sterk posisjon i Norden i første omgang, sier Svein Henning Kirkeng, leder av e-handel området i Telenor Digital Services.

Kuponger har vært et utbredt virkemiddel innen markedsføring, men i Norge ble det først i 2009 tillatt med tilgift. Det betyr at Norge er et umodent kupongmarked, men samtidig vil sannsynligvis en vesentlig del av kupongene bli mobile.

- Sterkere

Telenor etablerte selskapet Valuecodes i samarbeid med selskapet Payex i 2010 for å ta en posisjon innen mobile kuponger og verdikoder. Oppkjøpet av Liquid Barcodes skal etter planen befeste den posisjonen.

- I vår forsterkede satsning på mobile kuponger og verdikoder vil Liquid Barcodes bringe inn verdifull kompetanse og erfaring som gjør utviklingen av mobile lojalitetskonsepter enda mer relevant for merkevarer og forhandlere. Telenor vil nå stå enda sterkere innenfor området, avslutter Kirkeng.

Liquid Barcodes ble opprettet i 1995, og har ti ansatte.