Flere vil kjøpe bil på nettet
Dobbelt så mange kan tenke seg å kjøpe bil på internett i forhold til i fjor.
Internett er i ferd med å modnes som salgskanal for biler. En undersøkelse fra konsulentselskapet Capgemini viser at 44 prosent av forbrukerne nå kunne kjøpt bil på internett. I fjor var det bare 20 prosent som svarte det samme. 3100 personer i åtte land i Europa, Asia og Nord- og Sør-Amerika er spurt.
Capgemini skriver i en pressemelding at interessen rundt bilkjøp på internett er kraftig stigende. I 2002 svarte kun to prosent av forbrukere at de ville kjøpt bil på nettet. Undersøkelsen er den tiende Cars Online-rapporten i rekken fra Capgemini.
Undersøkelsen sier ikke noe om hvor mange forbrukere som faktisk har kjøpt bil over internett (uten fysisk å være tilstede i kjøpsøyeblikket). Men rapporten slår fast at internett først og fremst er en informasjonskanal. Hovedgrunnene til å ikke kjøpe bil med pc-en er at man ikke har anledning til å prøvekjøre, og at det kan være mangelfull pris og produktinformasjon, heter det i meldingen.
Først og fremst informasjon
Hele 88 prosent svarer de først og fremst orienterer seg på internett om bilene de vurderer å kjøpe. Da er det pris, gode tilbud, tekniske spesifikasjoner og nærmeste utsalgssted man leter etter. Mer enn halvparten av de spurte svarte også at de kunne tenke seg å kjøpe bildeler og tilleggsutstyr via nettet.
– At internett er en av de viktigste informasjonskanalene er i og for seg ikke så overraskende, det som er nytt er at nesten halvparten ville gjennomført hele kjøpet på nettet. Det blir derfor stadig viktigere for bilbransjen å henge med på denne utviklingen, og å tilpasse sine salgskanaler forbrukernes behov, sier administrerende direktør Kjell André Engen i Capgemini.
Cars Online er en årlig studie utgitt av Capgemini i samarbeid med Car Internet Research Program på University of Ottawa, Canada.