Faser ut VeriSign Trusted

Symantec håper at folk setter sin lit til Norton Secured.

Publisert Sist oppdatert

Det klassiske sikkerhetsmerket for nettsteder står for fall. Håpet er at Norton Secured skal få samme kvalitetsassosiasjon som Verisign Trusted for nettsteder som oppfyller visse krav til sikkerhet for brukeren. Den nye merkeordningen vil fullt ut hete "Norton Secured, powered by VeriSign." Dette melder Computerworlds nyhetstjeneste.

Sertifikat og antiskadevare

Det gamle merket var en garanti for at nettstedet brukte et digitalt sertifikat utstedt av Verisign, med sikker kopling via SSL. Fra 2010 innebar det også at nettstedet ble skannet mot skadevare en gang i døgnet.

Symantec kjøpte opp autentiseringsvirksomheten til VeriSign for to år siden. Dette var en del av satsingen selskapet har for å sikre nettbruken til kundene, og for å utvikle nye sikkerhetsløsninger mot nye trusler, etter hvert som klassisk skadevare, datavirus, dabber av som stor trussel.

For drøyt én milliard dollar (seks milliarder kroner den gang) kjøpte Symantec sikkerhetsteknologi av VeriSign som de ennå ikke er helt ferdige med å sortere. En av de mest synlige er etableringen av «Norton Secured».

Hva er i et navn?

Det kommer litt mer nytt enn et navneskifte. I tillegg til Verisign-sertifikat og antiskadevare, legger Symantec også til en sjekk av sårbarheter i nettstedet. Dette vil si sjekk av svakheter og hull i plattform, programvare og applikasjoner i nettstedet. Dersom de finnes, forsvinner Norton Secured merket inntil det er ordnet.

Valget av «Norton» skyldes at denne konsument-orienterte produktfamilien er kjent og respektert av de fleste brukere og av de fleste bedrifter.

Å bruke filmplakatfonter til å fase ut gamle, kjente merker – hovedroller og biroller i en film markeres med store og mindre skriftsnitt – er vanlig i it-bransjen. Ferskest er Cisco og deres smb/konsumentserie av Linksys-nettverksenheter.