Prøv Kodetimen

Initiativet Lær Kidsa Koding oppfordrer skoler til å la elevene prøve en skoletime med programmering i desember.

Publisert Sist oppdatert

Den frivillige organisasjonen «Lær Kidsa Koding» oppfordrer norske skoler til å delta i den landsdekkende kampanjen «Kodetimen» 9. - 13. desember.

Hensikten er å gi både lærere og elever en lett tilgjengelig smak på hvor enkelt, spennende og verdifullt programmering kan være, spesielt i en hverdag der så og si alle, inkludert elever, er på nett.

Internasjonalt samatbeid

Kodetimen er en norsk versjon av initiativet «Hour of Code» og Lær Kidsa Koding har oversatt og tilrettelagt undervisningsopplegget fra code.org, som mottar støtte fra selskaper som Microsoft, Amazon, Facebook, Apple, Google, NASA og Det hvite hus, til bruk i norske skoler, og har i tillegg produsert egne instruksjonsvideoer.

Slik det er i dag er det mange elever helt ned i barneskolealder som har egne smartmobiler, nettbrett og pc-er men som ikke vet hvordan de fungerer. Det vil Lær Kidsa Koding gjøre noe med, og håper at Kodetimen skal bidra til å sette informasjonsteknologi på timeplanen i norske skoler.

- Norge har i mange år hatt ambisiøse læreplaner for ikt i skolen sammenlignet med andre land. Desverre opplever vi at det utover noen hederlige untak er stor mangel på både gjennomføring og fremtidsrettede målsetninger. Kodetimen er et viktig steg på veien til fremtidsrettet digital kompetanse i skolen, mener Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT-Norge og leder for Digitutvalget.

Grunnleggende it-kunnskaper

For øyeblikket er det nesten ingen av barneskolene i Norge som tilbyr undervisning i programmering og digitale ferdigheter, selv om faget er på vei inn i pensum i grunnskoler over hele verden. I Storbritannia vil for eksempel alle skolebarn få undervisning i informatikk fra høsten 2014.

I Læreplan for kunnskapsløftet (LK06) her hjemme i Norge er det fem grunnleggende ferdigheter som er definert - lese, skrive, regne og muntlige og digitale ferdigheter («bruk av digitale verktøy»). Sistnevnte er den eneste uten dybdeundervisning.

- Kodetimen vil gi elevene et innblikk i en kompetanse som vil være vital for de fleste yrker i fremtiden. Land som Estland og England sliter økonomisk. For å ruste barna for fremtiden innfører de informatikk i skolen. Har vi det for godt i Norge?, spør Simen Sommerfeldt, teknologisjef i Bouvet Asa og initiativtaker til Lær Kidsa Koding.

Mer informasjon om Kodetimen finner du herLær Kidsa Koding sitt nettsted.