Julehandel for ti milliarder
Nordiske forbrukere har handlet på nett for 32 milliarder kroner i tredje kvartal, og nordmenn leder an. Nå står julen for døra.
Det er Postnord som anslår nordisk netthandel for 32 milliarder kroner bare i tredje kvartal i år i rapporten "Netthandel i Norden". Kvartalsrapporten baseres på forbrukeres vurdering av hvor mye de har handlet på nett, og 4 000 respondenter fra Sverige Norge, Danmark og Finland deltok.
Syv av ti svarte de har handlet på nett i løpet av tredje kvartal, med Norge på førsteplass med 72 prosent og FInalnd lavest med 62 prosent. Gjennomsnittsummen fo de norske forbrukerne lå på 3 259 kroner, totalt ca 8,5 milliarder kroner.
Det største årsaken er at det er enkelt å handle på nett, men også billigere enn fysiske butikker.
I jule-innspurten mener Postnord at tallet øke med ytterligere ti milliarder kroner, og 33 prosent av respondentene regner med å kjøpe julegaver på nett i år. I gjennomsnitt regner de med å bruke rundt 2 300 kroner. Dersom dette stemmer vil nordmenn bruke rundt tre milliarder kroner på netthandel i jula i år.
- Trolig er dette en ganske forsiktig prognose, da 31 prosent av forbrukerne ennå ikke vet om de kommer til å netthandle julegaver, sier utviklingssjefen for netthandel i Postnord, Kristin Anfindsen.
43 prosent av dn nordiske nettahandelen gikk til utlandet, i hovedsak til Storbritannia, USA, Kina og Tyskland. De mest populære kategoriene synes å være klær og sko, bøker, hjemmeelektronikk og kosmetikk.