ANKER: Telenor Norge-sjef Petter-Børre Furberg sier at Telenor kommer til å anke rekordboten. (Foto: Telenor/Martin Fjellanger)

Koronaviruset har ført til kraftig økning i Telenors nett-trafikk

Telenor står for 80 prosent av landets teletrafikk. Nå har de iverksatt en rekke tiltak for å sikre at kundene er på nett til enhver tid.

Publisert Sist oppdatert

Etter at koronasmitten ble registrert i Norge har Telenor målt en kraftig trafikkvekst i nettet. 

Petter-Børre Furberg, administrerende direktør i Telenor Norge, er sikker på at Telenors nett vil tåle denne veksten:

– Telenor tar på alvor at vi har en helt sentral plass i samfunnets infrastruktur. Derfor har vi en beredskapsorganisasjon i drift hele døgnet året rundt. Det sier han i en pressemelding fra Telenor, og fortsetter:

– Nettet tåler denne ekstra belastningen. Vi er godt rustet for ytterligere vekst også, uttaler Furberg.

Tiltak

Telenor har sett seg nødt til å iverksette en rekke tiltak for å sikre at kundene kan være på nett til enhver tid.

De har blant annet økt kapasiteten på flere hundre basestasjoner der selskapet ser at trafikken øker, og de har ekstra oppmerksomhet rundt feilsituasjoner.

Det må til i disse dager, da Telenor opplever vekst i alt fra taletid til internett på fast bredbånd.

Ifølge Telenor fordeler veksten seg slik:

Mobil tale: 50 prosent økning

Mobil data: 25 prosent økning i perioder

Internett på fast bredbånd: 30-40 prosent økning på dagtid. Forklaringen er økt bruk av video (Netflix, YouTube, NRK, blant annet) og videokonferansetjenester

SMS-tjenesten: 22 prosent økning. Under normale situasjoner ligger daglig nivå på mellom 16 til 18 millioner SMS-meldinger gjennom Telenors nett i døgnet. Nå har trafikken økt til mellom 20 og 22 mill. SMS i døgnet. En stor del av denne veksten kommer av at myndighetene i stadig større grad bruker SMS i kommunikasjon med landets innbyggere.

Oppetid

Dekningsdirektøren i Telenor, Bjørn Amundsen, forteller at de har en veldig høy oppetid i nettet. De er derfor litt ekstra på vakt, og holder løpende kontakt med selskapets entreprenører. Dette for å sikre rask feilretting ved utfall.

– Selvfølgelig kan det være en og annen basestasjon som kortvarig går full. Det kan bli utfordringer med hensyn til driftspersonell og «røde soner», men vi er i tett dialog med våre entreprenører og lover å gjøre alt vi kan i denne kritiske situasjon for landet vårt, sier Amundsen. 

Treghet

Telenor har også fått tilbakemeldinger om at enkelte opplever treghet i pålogging fra hjemmekontor. 

Ifølge Telenors administrerende direktør blir dette fulgt opp via løpende kontakt med kunder i bedrifts- og privatmarkedet.

– Dette har oftest sammenheng med at hjemmekontorløsningene ikke er dimensjonert for så mange samtidige oppkoblinger. Vi ser sammen med bedrifter på muligheter for å øke denne kapasiteten, sier Furberg.