Lærer varehandel på nett

E-læring innen varehandel er i ferd med å ta av. Leverandører melder om stadig økende interesse blant landets største butikkjeder.

Publisert Sist oppdatert
- Varehandel blir det store e-læringsområdet fremover, spår Christopher Seeberg, daglig leder i e-læringsselskapet Didac. Selskapet har opplevd en sterkt økende interesse for nettbasert opplæring blant landets varehandelskjeder de siste par årene og har allerede sikret seg aktører som Ikea Norge, sportsgiganten Gresvig (Interplay og G-sport), Gullsmed- og urmakerkjeden Bjørklund, samt byggevarekjeden Byggmakker i sin kundeportefølje.

- Gresvig er sannsynligvis Norges mest avanserte e-læringsbruker. Og Byggmakker er inne i en svært spennende fase av sitt prosjekt for nettbasert opplæring, fortsetter han.

Kombinerte kurs

Byggmakker har i dag 2.700 ansatte og 96 utsalgssteder i Norge. Opplæringsleder Jack Johnsen forteller at kjeden arrangerer en rekke forskjellige nettbaserte kurs innen lederopplæring, salgsopplæring, produktopplæring og dataopplæring. Bedriften har valgt Didacs læringsplattform WebTop trainer, og kursene innen de ulike feltene er tilgjengelige via et webgrensesnitt, hvilket betyr at deltakerne kan gjennomføre undervisningen uavhengig av geografisk tilhørighet.

Etter oppstarten av opplæringsprosjektet i januar 2004 har kjeden opplevd en økende interesse blant de ansatte for denne type opplæring. Spesielt når kursene kombineres med samlinger og klasseromundervisning. Ifølge Johnsen har butikkledelsens fokus på den relativt nye læringsformen mye å si for de ansattes læringsvilje.

- Vi har i dag rundt 500 brukere innenfor Byggmakker-systemet. Målet er å få 1.000 brukere i løpet av året, sier han til Computerworld.