Mercury Interactive og SAP i tett samarbeid

Ved bruk av Mercury Interactives testverktøy oppnår SAP-kunder mer effektiv bruk av sine applikasjoner.

Publisert Sist oppdatert
-- Det trengs tuning for å få ned driftskostnadene, sier Bjørn Arthur Kvalsvik, løsningsrådgiver i SAP.

Kvalsvik har jobbet med praktisk logistikk i mange år og har derfor stor forståelse for utfordringene med tilpasning av det praktiske til forretningssystemer som Mysap.

Mysap er et resultat av den første internettbølgen og har blitt SAPs gruppenavn på alle forretningssystemene. Nevnes kan ERP (Enterprise Resource Planning), ofte kalt bare R/3, CRM (Customer Relationship Management) og SRM (Supplier Relationship Management).

For å støtte opp under disse fagapplikasjonene har SAP utviklet sin applikasjonstjeneste fra det enkle R/3 Basis med ICS (Internet Communication Server) til Netweaver med en rekke funksjoner.

-- Målet er at halvparten av installert base av R/3 Basis, skal konverteres til Netweaver i løpet av 2007, forklarer Bjørn Arthur Kvalsvik.

Blitt omfattende

Problemet til SAPs forretningssystemer er at de er blitt så omfattende. Hva slags type datamaskiner som skal kjøre de forskjellig delene blir derfor en utfordring.

Naturligvis kan forretningssystemene kjøre på en stor flerprosessormaskin som kan splittes i mange virtuelle maskiner fra Fujitsu-Siemens, Hewlett-Packard, IBM eller Sun, men mange foretrekker andre alternativer.

En kombinasjon av datamaskiner med Unix og Linux som maskinmiljøer, eller mange maskiner med Windows er ofte den praktiske løsningen.

Undersøkelser fra en rekke analysefirmaer understreker utfordringene ved å gjennomføre programvareprosjekter. Ifølge Giga klarer 40 prosent ikke de forretningsmessige kravene.

Gartners analyser viser at 50 prosent av applikasjonene tas tilbake etter at de tatt i bruk, mens AMR påviser at 75 prosent av nye ERP/CRM-systemer krever ekstra maskinkraft for å håndtere ytelsen.

Optimalisere

-- Mange kunder setter en parallell mellom ytelsen til sine SAP-installasjoner og forretningsdriftens ytelse, sier Per-Otto Lie, norsk sjef i Mercury Interactive.

Optimalisering har ingen verdi hvis ikke det bidrar til å forbedre bruken av applikasjonene. I praksis betyr det reduksjon av brukernes ventetid på grunn av flaskehalser.

Derfor har SAP inngått avtalen om bruk av Mercurys Loadrunner som tester ytelsen.

Det er ikke nytt at Loadrunner bidrar til å effektivisere SAP, men tidligere var det opp til SAPs kunder å bruke testsystemet. Nå sørger SAPs fagfolk fra Walldorf i Tyskland å teste ytelsen som en del av tjenestetilbudet Go Live Check Service.

-- Loadrunner benyttes for at brukerne skal få det servicenivået de har blitt lovet, fremhever Espen Thilesen, systemingeniør i Mercury Interactive.

Flere selskaper har opplevd ytelse og tilgjengelighet som en del av kravene i tjenesteavtalen med it-avdelingen eller utsettingspartneren. Ofte har det vært slik at testing har vært utført på en enkel maskin, men når det er en hel kjede som til sammen leverer datagrunnlaget og funksjonaliteten til brukerne, er enkle tester til liten nytte.

Loadrunner lar fagfolkene gjøre sammensatte tester slik at svakhetene kan avsløres. Go Live sørger derfor å fortelle på forhånd at de oppdager svakheter ved å sammenligne løpende testresultater.

For å sette opp maskineriet riktig vil Mercury kunne måle ute hos brukerne ved å sette opp brukerbetjening fra mange samtidige teoretiske brukere, endre forutsetningene og teste igjen til brukerbetjeningen blir bedre.

-- Denne form for testing gjøres for en håndfull kunder som en tjeneste, forklarer Espen Thilesen.

Å kunne redusere betjeningstiden for et kundekontaktsenter fra eksempelvis 20 til 10 sekunder vil kunne bety betydelig til reduserte kostnader.