Mindre lønnsomhet i Netcom

Prispress og økte markedskostnader førte til at Netcom tjente mindre penger i fjor enn i 2003.

Publisert Sist oppdatert
Netcom økte omsetningen både i fjerde kvartal 2004, og hele fjoråret sett under ett. I årets siste kvartal økte inntektene fra 1,330 milliarder i 2003 til 1,458 milliarder i fjor.

Årsomsetningen for 2004 ble 5.776 millioner kroner, mot 5.325 millioner kroner i 2003. Det tilsvarer en økning på åtte prosent. Men overskuddet går kraftig ned.

- Marginen ble altså redusert på grunn av alle prisreduksjonene, økte markedskostnader og investeringer, skriver Netcom i sine kommentarer til resultatet.

Mms-subsidiering

Den såkalte EBITDA-marginen - driftsresultat før avskrivninger og skatt - var på 32 prosent i fjerde kvartal 2004, mens den i samme kvartal året før endte på 38 prosent. EBITDA-marginen for hele 2004 er på 33 prosent, mot 41 prosent i 2003. Nedgangen i marginen skyldes flere prisreduksjoner i 2004. Sms-prisen for kontantkort-kunder har gått ned fra en krone til 69 øre. Månedsavgiften på ActiveTalk er redusert fra 179 til 129. Ringeprisen på YoungTalk er redusert fra 2,49 til 1,99.

Dessuten har Netcom måttet øke sine markedsføringskostnader, spesielt i forbindelse med subsidiering av mms-telefoner.

Ifølge pressemeldingen fra TeliaSoneras datter i Norge har også en kraftig reduksjon i termineringsprisen bidratt til mindre marginer. NetCom reduserte terminerinsprisen, altså det det koster å avslutte en samtale i Netcoms nett, med ti øre 1. juli 2003 og ytterligere 10 øre fra 1. februar 2004.

Netcom trekker i tillegg frem kostnadene forbundet med umts-utbyggingen når resultatet skal forklares.

Kundevekst

Men ikke alt er svart i NetCom. Selskapet fikk 112.209 nye kunder i 2004, hvorav 58.000 nye kunder i fjerde kvartal 2004. Det totale antallet kunder er nå 1.307.359.

55 prosent av kundemassen er abonnementskunder. Dette er en økning av abonnementskunder på tre prosentpoeng, sammenlignet med utgangen av 2003.