Opera kjøper Skyfire Labs
Opera Software vil kjøpe Skyfire Labs for raskere mobil video-levering.
Opera vil kjøpe Skyfire Labs som utvikler teknologi som skal øke hastigheten på video-levering på mobile nettverk.
Avtalen har en verdi på 155 millioner dollar, og skal være en kombinasjon av kontanter og aksjer. Avtalen skal være klar den 15 mars, ifølge en pressemelding fra Opera.
Skyfire er basert i Mountain View, California, og supplerer tre store amerikanske mobilleverandører med sin Rocket Optimizer programvare. Denne programvaren komprimerer video og annet multimedia-innhold, for raskere levering over 3G og LTE-nettverk.
Selskapet hevder at programvaren deres gir mobilnettverket en 60 prosent økning i båndbredde-kapasitet. Rocket Optimizer oppdager og griper inn når brukerne opplever dårlig kvalitet.
Opera sier video er forventet å bruk to tredjedeler av den tilgjengelige båndbredden innen to år. Skyfire-teknologien vil bli integrert i Opera Web Pass, som er et produkt for operatører for å tilby mobile datapakker til abonnentene.
I februar 2012, ble Opera mer engasjert i mobil annonsering, og kjøpte selskapene Mobile Theory og 4th Screen Advertising.