Nokia gir opp Japan
Mobiltelefonkjempen Nokia trekker seg nesten totalt fra verdens fjerde største marked.
Det var torsdag Nokia annonserte at de vil slutte å selge mobiltelefoner tilpasset Japan, sett bort fra luksusvaren Vertu, melder Reuters.
Japan er verdens fjerde største mobilmarked etter USA, Kina og India, men finnene har likevel kun ørsmå markedsandeler i kampen om de kravstore, teknofrelste japanske kundene.
- I det nåværende økonomiske klimaet har vi konkludert med at det ikke lenger er holdbart å forsette våre innvesteringer i Japan-spesifikke lokaliserte produkter, sier administrerende salgsdirektør Timo Ihamuotila.
I stedet vil Nokias avdeling i Japan fokusere på ting som forskning, utvikling og altså luksuriøse Vertu, sistnevnte priset mellom 3500 euro til over 100.000 euro.
Tøft marked
Mobiltelefonselskaper ser generelt bergrensede vekstmuligheter i landet der 85 prosent av befolkningen allerede har mobil. Nokia, som har rundt 40 prosent markedsandel i verden, har tidligere uttalt ambisjoner om å løfte sin markedsandel i Japan til et tosifret tall
Også selskaper som Samsung og LG har slitt i det japanske markedet. Til og med ellers populære Iphone 3G har møt problemer.
Det japanske markedet er dominert av 3G-telefoner med mulighet for ting som tv og elektroniske betalingsfunksjoner. Det er dette som gjør det beinhardt for utenlandske produsenter å konkurrere mot de lokale håndsettene.
Utlendingene sliter
Ifølge IDC Japan har utenlandske merker kun fem prosent markedsandel i landet, hvis man ser bort fra Sony Ericsson.
IDC Japan-analytiker Michito Kimura er derfor ikke akkurat overrasket over Nokias avgjørelse, sett i ly av den økonomiske situasjonen i verden.