Sony Ericsson vil vokse på billigtelefoner

Sony Ericsson skal ta andeler i nye markeder ved hjelp av billigtelefoner som lanseres neste år.

Publisert Sist oppdatert

Sony Ericsson allierte seg tidligere i år med franske Sagem om produksjon av enklere og rimeligere mobiltelefoner. En prislapp på rundt 400 svenske kroner for en telefon skal gi innpass i nye markeder.

- Vi vil bli en av verdens tre største telefonprodusenter. For å komme dit må vi forsterke vårt sortiment med innstegsmodeller, sier Sony Ericssons Husni El Assi til Gulf News, ifølge IDG.se.

Sony Ericsoon har bygget sin fremgang på dyre og avanserte telefoner som selges i relativt små volumer. Globalt har selskapet en markedsandel på rundt åtte prosent.

Konkurrentene Nokia, Motorola og Samsung er større, mye takket være at de selger billigere modeller i større volumer.

Med de nye billigtelefonene skal altså Sony Ericsson forsøke å utfordre Nokias dominans.

- Våre telefoner skal være litt dyrere, men ha flere funksjoner enn Nokias, sier El Assi.

Første steg er å gå forbi enten Samsung eller Motorola innen fem år. I dag har disse markedsandeler på henhodlsvis 12, 5 og 18, 5 prosent. Nokia er suverent størst med 35, 7 prosent.