Telenor dikterer mobil-tv

God og populær mobil-tv er lenger fram i tid enn mange vil ha det til. Grunnen til det heter Telenor.

Publisert Sist oppdatert

I juli vedtok EU å anbefale en teknisk standard for mobil-tv, DVB-H (Digital Video Broadcasting- Handheld). Dermed har debatten om teknologivalg blusset opp igjen.

IKT-Norge-general Per Morten Hoff har i et utspill i nettutgaven av Computerworld betegnet det som en katastrofe dersom NRK vinner fram med sin foretrukne teknologi, DAB-baserte DMB (Digital Multimedia Broadcasting ).

Hoff vil ha EU-finaniserte DVB-H. NRK sier til Computerworld at valget ikke er tatt, men at det vil være langt rimeligere å bygge ut DMB enn DVB-H. NRK peker også på at ikke er de som avgjør dette, men de potensielle utbyggerne, som Telenor og Nordisk Televisjon (NTV).

Ting tar tid

Men når får vi egentlig mobil-tv i Norge? Telenor opplyser at de sitter på gjerdet og utreder. NTV påpeker at dette er langt fram i tid, og vil kreve et utbud av frekvenser som ingen har konsesjon på per i dag.

Når først tiden er inne, er det likevel mest hensiktsmessig å bygge ut DVB-H, siden dette kan utnytte det digitale bakkenettet, mener NTV. Bakkenett-standarden heter DVB-T.

Telenor håper samtidig at mobil-tv over telenettet skal bli en drivkraft i 3G-nettet. Dette er noe helt annet en ren mobil-tv, som går på at telefonen fungerer som en ren tv-mottaker.

Så hvor motivert er Telenor egentlig for å få fortgang i mobil-tv? Den gamle monopolistens mange hatter i dette spillet har nemlig stor betydning for utfallet.

Telenor eier hele Norkring, som bygger ut infrastruktuten i det digitale bakkenettet, og en tredel av "plattform-operatøren" Nordisk Televisjon, som vil spille sterkt inn i avgjørelser om mobil-tv.

Selskapet er samtidig usedvanlig godt posisjonert på innholdssiden, gjennom eierskapene i NTV/RiksTV og Canal Digital.

LES OGSÅ: Mobil-tv kan koste en milliard

Telenor er nødt til å ta hensyn til det stadig mer presserende behovet for lønnsomme innholdstjenester som utnytter datatrafikk (over 3G eller Edge). Telenor må finne forretningsmodell som kan kompensere det bortfallet mobil-tv kan føre til i trafikkbaserte inntekter (på mobilt bredbånd/mobil-tv over 3G). Det er vanskelig å se hvilken annen aktør i Norge som kan presse fram avgjørelser som vil tjene forbrukerne.

Det er også vanskelig å se hvordan mobil-tv skal bli spiselig for leverandørene (med Telenor i sentrale roller overalt) uten reklamefinanisering eller stykkpris. Og da blir det igjen et spørsmål om hva som er spiselig og/eller interessant for seerne.

Standard ikke avgjørende

Framdriften for mobil-tv er derfor avhengig av helt andre faktorer enn teknisk standardvalg.

En sannsynlig utvei er at noen vinner prestisjekampen og resten bøyer seg for overmakten, høyst trolig Nokia. Noe annet enn en mest mulig pragmatisk løsning for alle er utenkelig.

Nok en gang henger framdriften på Telenors mangeslungne innflytelse. Det uheldige kombinerte eierskapet i infrastruktur og innhold medfører at alle andre aktører blir nødt til å danse etter Telenors pipe.

Å kunne slå på mobilen som en hvilken som helst tv og velge sømløst mellom mange kanaler, uten irriterende reklame, blir derfor en fjern drøm en stund til.