Fibernett til folket
Datametrix har sikret seg rettighetene til ny fiberteknologi som skal gjøre bredbåndsutbygging billigere, bedre og raskere.
Kravet til kvalitet og hastighet øker i takt med et utvidet tjenestetilbud på Internett, og grensen for hva som defineres som "bredbånd” forskyves stadig.
Som et av de første selskapene i Norge satser Ignis-eide Datametrix på PON (Passive Optical Networks). Datametrix har inngått en samarbeidsavtale med amerikanske Wave7 Optics, og forventer at PON blir den neste store bølgen innen aksessteknologi til høyhastighetsnettverk.
- PON gjør at man ruller ut bredbånd kjapt, effektivt og billigere enn før. Det bidrar blant annet til at man nå kan rulle ut bredbånd på steder hvor det tidligere ikke har vært ansett som regningssvarende å gjøre dette, sier administrerende direktør i Datametrix, Svein Lerkerød.
PON er gammel og utprøvd teknologi som blant annet er mye brukt i Japan og Korea, men den siste tiden er PON, og særlig gigabit PON (G-PON), blitt populær også i andre deler av verden. Flere europeiske operatører har etablert større pilotprosjekter. En viktig fordel med PON er at aktive komponenter, altså utstyr som trenger strøm, kan stå 20 kilometer fra abonnenten. Til sammenligning krever de raskeste DSL-variantene aktivt utstyr helt ned til et par hundre meter fra kunden.
Den største fordelen er likevel nærmest ubegrenset båndbredde. Dagens G-PON gir 2,5 gigabit per sekund (Gbps) mot kunden, og 1,2 Gbps opplastingshastighet. Denne båndbredden vil vanligvis deles på 64 abonnenter, men det er ingenting i veien for å splitte linjen på færre.
LES MER HER: Kabel og fiber kjører fra adsl
- Den store forskjellen ligger i at det ikke går fiber fra hvert hus helt inn til kjernen slik tilfellet ofte er i dag. Man må fortsatt legge noe fiber, men PON utnytter den norske infrastrukturen bedre, og dytter intelligensen ut mot sluttbrukeren. Med PON transporterer du ikke alle strømmer til hver enhet, men bruker multicast og sender mange strømmer parallelt, forklarer Geir Kalleberg, direktør for produkt- og forretningsutvikling i Datametrix
I Norge er det i første rekke de store utbyggerne av høyhastighetsnett eller virksomheter som satser på egne bredbåndsnett som er markedet for Datametrix.
- Vi har en rekke store bredbåndsaktører på vår kundeliste, som Hafslund, BaneTele, Troms Kraft og Bredbåndsfylket Troms. For disse og andre bør det være interessant at vi med vår teknologikompetanse nå tar PON til Norge og investerer i kompetanseoppbygging på denne teknologien, mener Lerkerød.