Nordea går for BBS' efaktura-løsning

Storbanken Nordea har valgt BBS som samarbeidspartner på efaktura-løsninger for bedriftsmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Nordea har valgt å knytte sammen sin nordiske løsning med BBS' (Bankenes Betalingssentral AS) efaktura-løsning for bedriftsmarkedet. Dette muliggjør elektronisk utveksling av fakturaer mellom bedrifter i Norge og Norden og mellom bedrifter og forbrukere.

I tillegg har bedriftene muligheten til å benytte seg av utskrift, skanning og elektronisk arkivering.

Efaktura B2B (business to business) består i å formidle elektroniske fakturaer mellom bedrifter, skrive utgående fakturaer som ikke kan leveres elektronisk, skanne inngående papirfakturaer og gjøre dem tilgjengelige elektronisk for bedriften.

30.000 kunder

Nordea har i dag drøyt 30.000 bedriftskunder i sin eksisterende nordiske løsning for elektronisk fakturering. Avtalen med BBS betyr en utvidelse av denne løsningen i det norske markedet.

- En løsning basert på BBS Teknologi gir oss et sikkert og effektivt verktøy. Vi ønsker å tilby våre kunder en fullverdig løsning for elektronisk fakturering og fakturahåndtering i det norske og nordiske markedet. Et samarbeid med BBS øker også mulighetene for å finne strategiske løsninger i et voksende marked, sier Ida Morttjernsberg, leder av ebusiness i Nordea.

Nordea og BBS vil i samarbeid levere tjenester til markedet. Nordea tilbyr elektronisk utveksling av fakturaer, kobling med fakturaløsning til privatmarkedet og funksjonalitet for bedrifter i nettbanken. BBS leverer tjenester knyttet til printing, skanning og elektronisk arkivering av fakturaer, samt integrasjonstjenester for bedrifter.

- Gjennom dette vil Nordea og BBS kunne levere totalløsninger som gir stor verdi for bedrifter i Norge, uttaler Kim Feuth, direktør for regningsbetaling i BBS.

Det er ventet at Nordea og BBS tar i bruk den totale løsningen i løpet av første halvår 2006.