NY ELLER GAMMEL: For å høste fordelene av de nye formatene må man tenke langsiktig. (FOTO: Istock)

Standardløsninger = penger ut av vinduet

DEBATT: Altfor mange bedrifter investerer i standardløsninger når det kommer til bærbare PC-er og nettbrett.

Publisert Sist oppdatert

Løsninger som på kort sikt kan virke økonomisk, men som ofte viser seg å være det stikk motsatte. Gå heller i dialog med brukerne for å finne en løsning som faktisk er tilpasset de faktiske behovene. Resultatet vil være en langsiktig bedre investering og økt effektivitet.

Jeg slutter ikke å undres over hvorfor bedrifter gang på gang gjør den samme feilen når det skal investeres i bærbare enheter i form av PC-er og nettbrett. Fokuset ligger altfor ofte på innkjøpskostnaden fremfor det å finne produkter og løsninger som faktisk er tilpasset bedriften og dens ansattes behov.

Som nordisk sjef i Panasonic Computer Product Solutions opplever jeg gang på gang at bedrifter banker på døren med sine ”standardløsninger” for å få de tilpasset sine reelle behov. Noe som for det første er dyrt og ofte helt umulig. For eksempel har jeg opplevd en fastfood-kjede som ønsket å få ettermontert fingeravtrykklesere for at det skulle bli enklere for personalet å ta i mot bestillinger, og en nødetat som ville ha en integrert dreiearm til sine robuste PC-er utrykningskjøretøyene. Løsninger vi måtte skreddersy fra bunnen av for å skape langsiktig verdi.

Det kan kanskje virke banalt. Men tenk på brukersituasjonen og be om tilbakemeldinger og ønsker fra de som faktisk skal bruke enhetene. Spør om hva de ønsker seg, hvilke problemstillinger de står overfor, hvilke tilpasningskrav som er viktig og hva ellers som er viktig for at de skal løse sine oppgaver på en så effektiv og god måte som mulig.

Selv små justeringer og tilpasninger kan utgjøre en stor forskjell. Det kan være alt fra løsninger for å transportere og justere enhetene, integrasjon av software for økt sikkerhet til hardføre løsninger ved bruk av enhetene i tøffe miljøer. For eksempel viser tall fra analysebyrået IDC at kun 19 prosent av PC-er for bruk på farten er korrekt montert i kjøretøy, og at kun 23 prosent vurderer å montere enheten. Det vil si at svært mange har enhetene liggende i passasjersetet uten egnede dockingstasjoner. Noe som reduserer sikkerheten betraktelig samtidig som det reduserer tilgjengeligheten til for eksempel viktige applikasjoner. Det kan sammenlignes med å gi ansatte en PC men ikke et skrivebord.

Det hersker ingen tvil om at de siste årenes utrulling av nettbrett og bærbare PC-er betyr økt produktivitet. Men for virkelig å høste alle fordelene må det tenkes langsiktig i form av skreddersøm og brukertilpasning. Tro meg når jeg sier at det er den beste måten for å sikre at investeringen bidrar til økt produktivitet og avkastning.

Stefan Petterson er nordisk sjef i Panasonic Computer Product Solutions