Populær GPS som reisevenn

Bilnavigatørene har stupt i pris. Stadig flere velger digitale kart fremfor den tradisjonelle kartboka.

Publisert Sist oppdatert
Tall fra elektronikkbransjen viser at salget av bilnavigatører, såkalte GPS-er, går rett til værs. Mens det i 2005 ble solgt 6.000 bilnavigatører i Norge, forventer bransjen å selge 17.000 GPS-sendere i 2006, skriver BT.no.

Og til neste år tror elektronikkbransjen salget vil mer enn fordoble seg. Da er salget estimert til 30.000 stykk.

- Navigasjon er blitt et trendy produkt for folk flest, og vi forventer at salget vil øke fremover, sier Christian Brekke, kommunikasjonskonsulent for Elkjøp Nordic AS.

Han legger til at interessen for GPS har vært spesielt stor i juni i år.

Det er ikke bare nordmenn som er i ferd med å trykke GPS til sitt bryst. Det forventes at flere millioner navigasjonssystemer vil bli solgt på det europeiske markedet i år.

Økningen skyldes blant annet en reduksjon i prisnivået, som er et resultat av at kineserne har begynt å produsere billige navigasjonssystemer. Mens du for få år siden måtte betale rundt 10.000 kroner for en GPS, kan du i dag få et navigasjonssystem helt ned 2.300 kroner.

Les hele saken på BT.no.