Skal bli best i verden
Norske skoler er ikke flinke til å benytte datautstyr. Regjeringen vil bruke 140 millioner i år å endre dette.
- En nasjon som ligger så langt fremme som oss på andre områder, kan ikke nøye seg med noen annen ambisjon, mener statssekretær Bjørn Haugstad (H) i Utdannings- og forskningsdepartementet til Aftenposten.
Kartleggingen av den digitale tilstanden i norske skoler gir ikke et positivt bilde.
Det er vanlig at skoler overhodet ikke har maktet å gjøre IKT til en meningsfulldel av undervisningen - Kartleggingen er en bekreftelse på det vi allerede visste. Det behøves riktignok fremdeles flere datamaskiner, særlig i grunnskolen, men den prekære utfordringen er å gjøre IKT til en integrert del av undervisningen. Nå skal vi gi dem kompetansen som kreves for å få til en holdningsendring, sier Haugstad.
Han og hans medarbeidere har de siste dagene vært opptatt med å legge siste hånd på "Program for digital kompetanse 2004-2008", regjeringens svar på den nedslående datastatusen i skolene. Regjeringens visjon er formulert i slagordet "Digital kompetanse for alle", og i femårsplanen skisseres fire hovedmål. Samtlige skal være nådd i 2008:
--Alle norske utdanningsinstitusjoner skal ha tilgang på infrastruktur og tjenester av høy kvalitet. Det innebærer blant annet internettforbindelse med tilstrekkelig båndbredde.
--Digital kompetanse skal stå sentralt i opplæringen på alle nivåer. Alle lærende skal kunne utnytte IKT på en sikker, fortrolig og kreativ måte. Slik skal de utvikle de ferdigheter de trenger for å være fullverdige deltagere i samfunnet
--Det norske utdanningssystemet skal være blant de fremste i verden når det gjelder utvikling og pedagogisk utnyttelse av IKT i undervisning og læring.
--IKT skal være et integrert virkemiddel for nyskapning og kvalitetsutvikling i norsk utdannelse.
-Regjeringen bruke 140 millioner kroner på programmet i år. Siden vil det utarbeides årlige budsjetter som synliggjør hvor pengene brukes.