MySpace angriper YouTube

MySpace satser på å ta igjen YouTubes forsprang på videomarkedet med sin nye tjeneste MySpaceTV.

Publisert Sist oppdatert

Nettverksgiganten MySpace oppgraderte torsdag sin videotjeneste MySpace Video, og lanserte en betaversjon av den nye tjenesten MySpaceTV. Tjenesten er skreddersydd for å konkurrere med Google-eide YouTube, og vil ha et større fokus på profesjonelle filmklipp fremfor brukergenerert innhold, skal vi tro Jeff Berman, mannen som i mars overtok ansvaret for MySpaces videosatsning. Men det vil fortsatt være mulig å publisere egne videoklipp.

MySpace har i det siste inngått partneravtaler med størrelser som Sony, National Geographic, New York Times og Fox sitt IGN Entertainment. Tjenesten vil være åpen for brukere uten egen MySpace-profil, men de som allerede har registrert seg vil kunne lage egne tv-sider med valgfrie videosnutter.

Hard konkurranse

Ifølge statistikk fra Hitwise, hadde YouTube i mai 60 prosent av det amerikanske markedet for videonettsteder. MySpace video lå på andreplass med rundt 16 prosent, mens Google video hadde i underkant av åtte prosent. Med andre ord blir det en solid utfordring for MySpaceTV hente inn YouTubes voldsomme forsprang.

I tillegg har MySpace fått kraftig konkurranse fra nettverkstjenesten FaceBook, som også har integrert video i sine tjenester.