Store penger i blogging

Bloggere får stadig større økonomisk makt. Betydelige kommersielle aktører står i kø for å annonsere på de mest populære bloggene.

Publisert Sist oppdatert

Næringslivet står i kø for å annonsere på norske blogger, skriver Dagens Næringsliv. Spesielt mote- og utelivsblogger er i økonomisk medvind, og aktører som Diesel og bilmerket Mini spytter inn annonsekroner.

- Mote- og utelivsblogger har fått en ny makt. Vi henvender oss til viktige premissleverandører for nye trender og forbruksmønstre. Dette gjør oss attraktive for kommersielle aktører som vil drive med nisjebasert annonsering, sier Tonje Skjervold, som står bak bloggen Oslonights.no, til avisen.

LES OGSÅ: Sponser norske bloggere

I Sverige er trenden enda tydeligere, og størrelser som Telenor, Lindex og Ellos sørger for en solid pengestrøm på private blogger. Lindex skal eksempelvis ifølge Dagens Industri ha betalt 50 000 kroner for en ukes annonsering på motebloggen Englas Showroom.

Problemet er imidlertid at grensene mellom produktreklame og redaksjonell omtale er uklare, ettersom mange bloggere ofte får tilsendt gratisprodukter i bytte mot positiv omtale, skriver DN.

LES OGSÅ: Europas tredje beste blogg er norsk