Sosiale nettverk lekker info om deg

Mange sosiale tjenester lekker sensitiv informasjon om deg og om hvor du befinner deg.

Publisert Sist oppdatert

Dette viser en ny undersøkelsen utført av analyseselskapet Worcester Polytechnic Institute i USA.

Undersøkelsen dokumenter at flere og flere sosiale nettverk avslører informasjon om sine brukere som kan svekke brukernes integritet.

LES OGSÅ:

Facebook gjør personvern-endringer

Mange sosiale nettverk oppsporer brukerne geografisk ved å skaffe seg tilgang til data i brukernes mobile enheter. Denne informasjonen blir i en del tilfeller lekket videre til tredjeparts-web-steder - såkalte «tracking-sites» - som har spesialisert seg på å innhente informasjon om nettbrukere. Denne informasjonen brukes i neste runde til å utarbeide profiler om brukerne med tanke på kommersiell utnyttelse.

LES OGSÅ: Norges råeste pc

- Dette er det første innsynet vi har fått i hvordan sosiale netteverk via mobiltelefon fungerer som gir indisier på at det er grunn til å være bekymret, men vi må gjennomføre flere studier på dette område. Det faktum at en tredjepart kan få tilgang til brukernes posisjon, gjør det mulig å lage detaljerte profiler av hver enkelt av brukerne, sier Craig Wills, forsker ved Worcester Polytechnic Institute.

Kommer ikke utenom

I undersøkelsen har forskerne sett på omkring 20 sosiale nettverk som blant annet Flickr, Four Square, Gowalla, Facebook, Linkedin, MySpace og Twitter. Alle nettverkene som ble analysert ga ut en viss mengde privat brukerinformasjon til en tredjepart.

LES OGSÅ:

- Facebook er skapt for å dele

Opplysningene som blir lagt ut, samles senere opp og brukes til å identifisere brukernes interesser, besøkte nettsteder og hvor de befinner seg.

- Det som skjer er det motsatte av å verne om personvernet, skriver en av forskerne i undersøkelsen.

LES OGSÅ:

Sosial manipulering - slik blir du lurt

Facebook er nylig blitt kritisert for ikke å ta brukernes personvern på alvor. Selskapet skiftet nylig ut brukeravtalen etter press fra både brukere og brukergrupper.