Ice i pluss
For første gang tjener Ice.net penger i Norge. De vurderer fortsatt å være med i auksjonen om nye frekvenser.
Bredbåndsselskapet ice.net omsatte for 292,7 millioner kroner i 2012, en økning på 43 prosent fra 2011.
Driftsresultatet endte på 18,4 millioner kroner i 2012, opp fra minus 30,8 millioner i 2011.
Selskapets markedsandel for mobilt bredbånd økte samtidig fra 12 til 12,9 prosent.
Tredje størst
Ice.net har nå passert 100 000 kunder.
De er tredje størst på mobit bredbånd i Norge solid foran Tele/Network Norway men klart bak Netcom og Telenor.
Selskapet hadde en netto kundevekst på 21 prosent i 2012. De befestet dermed posisjonen som Norges tredje største leverandør av mobilt bredbånd. I følge Post- og teletilsynet økte Ice.net sin markedsandel for dedikerte abonnement for mobilt bredbånd fra 12,0 prosent ved utgangen av 2011 til 12,9 prosent ved utgangen av 2012.
- At vi fortsetter å spise markedsandeler mener vi er en refleksjon på nordmenns stadig økende nettbehov. Folk ønsker å være på nett overalt. Ikke bare hjemme i primærboligen, men også i bilen, båten og på hytta. Vi har utviklet et mobilt bredbåndsprodukt som dekker hele dette spekteret. Det er også gledelig at kundeveksten vår fortsetter inn i 2013 i tillegg til at vi ser en økende etterspørsel etter komplementære løsninger til andre operatørers nett, sier adminstrerende direktør Eivind Helgaker.
Styrke og svakhet
Ice.net sin største styrke er at de med sitt 450-bånd har overlegen best dekning i grisgrendte strøk fordi hver basestasjon har så stor rekkevidde. Svakheten er så langt at hastigheten ikke er den beste og ikke kan måle seg med 4G.
Ice er nå ut etter å styrke sin posisjon i byene. Eieren Access Industries er meget pengesterk og ice.net signaliserer igjen overfor Dagens Næringsliv at de ønsker flere frekvenser, blant annet for å styrke posisjonen i byene.