Telenor kjeder seg

Telenors strategi når det gjelder forhandlerkjedene har tidligere vært av typen 8Fremad i alle retninger8 og 8Sammen er vi mange8. Nå har de begynt å kjede seg skikkelig.

Publisert Sist oppdatert
Til tross for at Commit annonserer heftig, vil Telenor snart legge ned kjeden til fordel for nystartede Kjedehuset AS, som består av Nordialog, MobilData og Telekiosken. Telenor vil altså konkurrere med sine egne forhandlere ettersom de eier Telehuset med hud og hår.

Netcom har kun én egen forhandlerkjede det er lett å forholde seg til, og det er Klart Svar. I Telenor har de hatt et utall av forskjellige butikknavn, mange kjeder og ikke minst at disse har konkurrert med hverandre om de samme kundene.

Men kaoset i Telenors uklare kjedepolitikk toppet seg da administrerende direktør Pål Martin Fossdal nylig sluttet i Telehuset. Samtidig med at Fossdal røk ut, låste Telenor døra på den største Telehus-butikken i Norge, som lå på Alnabru Senter i Oslo. Denne strategisk viktige butikken var dessuten hovedsetet for bedriftssatsingen til Telehuset.

Etter en heftig oppryddingsaksjon har Telehuset nå fått ny direktør, og styret er også byttet ut. Telenor-kjeden skal nå visstnok krige om smb-kundene med nystartede Kjedehuset AS.

Parallelt med dette kaoset har det også vært en annen oppryddingsaksjon, som resulterte i Kjedehuset. Nordialog skal nå ha fokus på de største bedriftskundene, MobilData skal ta smb-markedet og privatkunder som er etterspør såkalte high end-produkter, mens Telekiosken skal konsentrere seg om privatkundene.

Resultatet er at det fortsatt vil kunne finnes tre ) fire forskjelle kjedebutikker som er eid av Telenor i en og samme by. Det høres ikke veldig rasjonelt ut.

Det er lite kjent at arkitekten bak Telenors nye forhandlerstrategi er nestoren Per Jahren (også kjent som faren til skidronningen Anne Jahren). Per Jahren var nestkommanderende og markedsdirektør i Telenor Mobil da Telenor startet med gsm i Norge for 12 år siden.

Han er kjent for å være en slugger på markedssiden. Etter å ha vært skjøvet ut i kulda av tidligere konsernsjef i Telenor, Tormod Hermansen, er Per Jahren nå tatt inn i varmen av Jon Fredrik Baksaas som overordnet distribusjonsdirektør for hele Telenor Norge. Hans første store oppgave blir å styrke distribusjonen til Telenor Mobil, som nå er blitt kun et merkevarenavn.

Og for å få dette til må Jahren benytte seg taktisk av nystartede Kjedehuset og kaosforholdene i Telehuset.

-- Heretter snakker vi om merkevarer i stedet for mobilnett, har Per Jahren tidligere uttalt som salgsdirektør i Telenor Mobil.

La oss håpe at han vet hva han gjør med de nye kjede og forhandlerkonstellasjonene. Jeg tror det må til en ny oppryddingsaksjon dersom han og Telenor skal lykkes.