Telenor svartelistet av Yahoo

Online-brukere får ikke sendt epost til Yahoo-adresser på grunn av spam. Telenor synes Yahoo overreagerer.

Publisert Sist oppdatert

For to uker siden hadde Telenor store problemer med epost-serverne sine. Grunnen skal ha vært spam.

- Kort fortalt dreier det seg om en stor mengde spam rettet mot Online-serveren som genererte så mye trafikk at det ble en treghet i å motta e-post, fortalte Informasjonssjef Elisabeth Evjen i Telenor.

LES OGSÅ: Spam-boom gir Telenor-problemer

Nå viser det seg at problemene vedvarer. En leser har kontaktet Computerworld og vist at han ikke får sendt epost fra sin Online-konto til Yahoos epost-brukere.

Feilmeldingene han har fått er mange, men alle dreide seg om at hans epost-server sendte ut spam. "Messages from x.x.x.x temporarily deferred due to user complaints" stod det blant annet, og brukeren er fortvilet.

Telenor kan etter litt fram og tilbake bekrefte at de har epost-problemer.

- Yahoo ser ut til å ha stengt en av Telenors epost-servere, fordi noen har sendt spam derfra, forteller informasjonssjef Knut Sollid i Telenor.

LES OGSÅ: Spam-par får milliard-bot

Yahoo vil ikke ha denne spam-en, og nekter derfor å ta i mot epost fra denne serveren. Sollid utelukker ikke at det hele har en sammenheng med problemene for to uker siden.

Ifølge han dreier det seg nå bare om èn server, men hvor mange epost-servere Telenor faktisk har, og hvor mange som bruker denne ene serveren, vil han ikke svare på.

Selv om han innrømmer at Telenor har problemer, synes han at Yahoo overdriver når de velger å svarteliste Telenors epost-servere.

- Vi tar nå kontakt med Yahoo og ber om en redegjørelse. Det skulle ikke være nødvendig å stenge epost-serverne våre, sier informasjonssjefen.

- Det er mer vanlig å sperre for enkeltadresser og åpne for legitime mailservere.

LES OGSÅ: Er du epost-avhengig?

- Hva kan folk gjøre om de får problemer?

- De kan kontakte oss, sier Sollid.

- Han som kontaktet oss sa han hadde gjort det, men at dere sa det ikke var Telenors problem, men Yahoos?

- Det er forsåvidt riktig. Løsningen synes å ligge hos Yahoo.

- Så hvorfor skal man ringe dere?

- Vi kan jo ta kontakt med Yahoo, noe vi nå har gjort.

- Så om man får problemer nå, er det ikke noe vits i å ringe dere?

- Det vil jeg vel si det er. Vi kan også bistå for å løse problemet internt.

LES OGSÅ: Alle kan hacke epost-kontoer