Vil Apple bli Disney?
Etter Disney kjøpte opp Steve Jobs animasjonsstudio Pixar vil forholdet til Apple styrkes på flere områder.
Disney betalte 7,4 milliarder dollar for Pixar Studios, der Apple-grunder og styreformann Steve Jobs eide halvparten av aksjeposten. Analytikerne spår nå at oppkjøpet vil styrke Apple på flere fronter.
Slik det er i dag er Apple og Disney to selskaper som utfyller hverandre. I tiden fremover er det sannsynlig at innhold fra Disney vil smelte mer og mer sammen med teknologi fra Apple.
- Disney lager innholdet, men Apple lager verktøyene som genererer innholdet. Det vil føre til mange nye samarbeidsformer mellom selskapene, sier Michael Gartenberg, analytiker i Jupiter Research, til IDGs nyhetstjeneste.
Analyseselskapet NPD Group påpeker at Disney allerede har et etablert partnerskap med Apple.
Disneys tv-nettverk ABC og Disney Channel har siden i fjor solgt innhold via Apples nettbutikk iTunes Music Store. Disney har også vært Pixars distribusjonspartner for alle filmene animasjonsstudioet har laget.
- Selskapene har en bra relasjon når det gjelder å gjøre innhold tilgjengelig for publikum, sier Ross Rubin hos NPD Group til IDG.
Overtar Disney?
Gjennom oppkjøpet havner Steve Jobs i styret i Disney, samtidig som Pixars John Lasseter blir ny operativ sjef for Disney. Likheter kan trekkes til Apples kjøp av dataselskapet Next på 90-tallet, da Jobs vendte tilbake til Apple og erstattet daværende sjef Gil Amelio.
Til slutt ble operativsystemet Next et fundament for det nye Mac OS X. Dermed var det på en måte Next som tok over Apple. Spørsmålet er om det samme kan skje med Disney.
– Det er ikke det samme å drive Disney som å drive Apple. Men Steve Jobs er nå Disneys største aksjeeier. Han vil beskytte sine investeringer og passe butikken. Disney kommer til å følge hans råd, sier Michael Gartenberg.
Ifølge Ross Rubin blir Pixar en avgjørende faktor for Disneys kommende suksesser.
– Pixar er en eneste en lang suksesshistorie, uten skandaler eller store problemer. De har ikke bare teknologi, men også tilgang på forfattere som er bedre på å dra med seg publikums interesse enn det Disney har lykkes med, sier Rubin.
Hva blir så neste skritt?
Etter oppkjøpet av Pixar tror analytikerne at sannsynligheten er stor for at det også vil bli mulig å se Disneyfilmer direkte via Itunes. Apple fokuserer sterkt på salg av musikkvideoer og tv-serier over nettet, men på sikt har selskapet mer langt større planer.
– Itunes Music Store dreier seg om å støtte opp for Ipod og å gjøre innhold tilgjengelig for brukerne. Foreløpig har videoutgaven av Ipod for liten skjerm og begrensede bruksområder, men dette endrer seg samtidig som Apple utvikler ny teknologi. Da oppstår helt nye muligheter, sier Ross Rubin.
Oppgaven til Steve Jobs kan bli nettopp å smelte sammen det brede publikumet Disney henvender seg til og det mer nisjepregede Itunes-publikumet.
– Om Apple blir mer aggressive på å levere videoinnhold i hendige formater kan dette skape helt nye muligheter for Disney, avslutter Ross Rubin.
Les også: Ikke noe Mikke-Mac