Vil ikke outsource
Outsourcing av it-driften er ikke alltid den beste løsningen. Det kan Storebrand Kapitalforvaltning skrive under på.
Han er senior it-arkitekt for infrastruktur i Storebrand Kapitalforvaltning, og har spilt en viktig rolle i selskapets lange og omstendelige vurderingsprosess om hvorvidt it-driften skulle outsources eller ei. Med over 200 milliarder kroner til forvaltning fra både og interne, eksterne og private kunder er det viktig å ha orden i sysakene. Etter vel ni måneder ble det endelig avgjort at it-systemene skulle driftes internt, en litt spesiell avgjørelse med tanke på at moderselskapet har valgt å outsource all sin it-drift.
- Det var først og fremst våre spesielle krav til oppetid, og nisjeområdene vi opererer i, som var utslagsgivende for avgjørelsen. Dette betyr nødvendigvis ikke at det er feil for andre å outsource, påpeker Aaserud.
I tillegg hadde selskapet allerede realisert betydelige besparelser på serverinfrastrukturen ved hjelp av virtualisering fra VMware.
Byttet backup
Videre satsing på kostnadseffektiv drift medførte også en solid oppgradering av maskin- og programvare for backup. Etter fem år med IBMs TSM-system var it-avdelingen i stor grad avhengig av eksterne konsulenter, noe som ofte medførte lang ventetid i kritiske situasjoner. Etter mye sondering i markedet ble det bestemt å bytte ut hele løsningen til fordel for den godt bevarte hemmeligheten OpenView Storage Data Protector fra HP.
- Data Protector er vel et godt eksempel på at vi har kanskje ikke vært så gode til å promotere enkelte produkter, ler HPs Geir Ole Vee, med den offensive tittelen lagringsevangelist.
Vee har vært involvert i prosessen hos Storebrand Kapitalforvaltning siden prosjektets oppstart i romjulen, og har sørget for at implementeringen har gått riktig for seg. Frem til påske ble løsningen gradvis innarbeidet, og den er nå integrert med Oracle-databaser, MSSQL og Lotus Domino.
Kort responstid
Etter seks måneder kan Aaserud slå fast at det har vært svært kostnadseffektivt å håndtere driften på egenhånd. Så langt har besparelsene vært omfattende. I tillegg til å spare kostnadene med ekstern konsulenthjelp, har kort responstid sørget for at it-avdelingen har mer tid til brukerstøtte og andre forefallende oppgaver. Også servicekostnadene på datautstyret har falt drastisk.
- Det er generelt sett viktig for it-avdelinger å være proaktive og følge med på alternative driftsmuligheter, konkluderer Aaserud.
Les også: Syv steg til riktig outsourcing