- Tvilsom Apple Watch-statistikk

STATISTIKK-KRANGEL: Prognosene over Apple Watch-salget spriker sterkt. (Foto: Apple)

- Tvilsom Apple Watch-statistikk

En fersk markedsanalyse viser drastisk fall i salget av Apple Watch. Nettstedet Apple Insider tror ikke på tallene.

En undersøkelse fra analysefirmaet Slice Intelligence viser at salget av Apple Watch faller dramatisk, med en nedgang på hele 90 prosent i USA siden Apple Watch ble lansert der og i andre utvalgte land i april.

Apple Insider mener det er grunn til å stille spørsmål ved seriøsiteten til analysebyrået, ut fra metodikken som Slice Intelligence bruker i sine markedsundersøkelser og mangelen på dokumentasjon som ifølge Apple Insider preger undersøkelsen.

Tilbakeholden med tall

Apple selv er tilbakeholden med tall for Apple Watch-salget og har så langt ikke presentert noen salgsdata. Heller ikke produksjonstallene er kjent. I fjor kunngjorde Apple at selskapet ikke ville offentliggjøre salgstall for Apple Watch i sine kvartalsvise finansrapporter.

21. juli vil Apple presentere sine kvartalstall for perioden april-juni, som er tredje kvartal i Apples 2015-regnskapsår. Observatører venter spent på om Apple vil presentere spesifikke tall for Apple Watch-salget eller om vi må nøye oss med en “Andre»-kategori der produkter som iPod, Apple TV og forskjellig slags tilbehør er slått sammen – denne gang også med Apple Watch.

– Salget stuper

Den omstridte markedsanalysen fra Slice Intelligence viser angivelig at salget av Apple Watch stuper i USA, fra 200.000 enheter om dagen rett etter lanseringen til færre enn 20.000 om dagen i juni.

Ifølge Apple Insider er salgstallene fra Slice Intelligence noenlunde i samsvar med andre analyser når det gjelder fordelingen mellom de tre hovedmodellene av Apple Watch, fra den rimeligste, Apple Watch Sport, via den vanlige Apple Watch i rustfritt stål til luksusmodellen Apple Watch Edition. Sportsversjonen utgjør i flere studier rundt to tredeler av Apple Watch-salget så langt.

Men mens andre markedsstudier og prognoser tyder på god vekst i Apple Watch-salget, snakker altså Slice Intelligence om drastisk nedgang. For eksempel forventer analytikere hos investeringsbanken Morgan Stanley at det vil bli solgt 36 millioner Apple Watch-enheter i løpet av året, basert på en vekst i etterspørselen i USA på 60 prosent siden mars.

Andre prognoser er mer moderate, for eksempel hos den anerkjente analytikeren Ming-Chi Kuo hos KGI Securities Research, som anslår at det samlede salget av Apple Watch vil nå i underkant av 15 millioner enheter ved utgangen av september. Nettstedet Cult of Mac kalte i juni Ming-Chi Kuo for verdens mest treffsikre Apple-analytiker.

Men tallene som Slice Intelligence nå har lagt ut, vil ikke komme i nærheten av disse prognosene og må så definitivt tas med en klype salg, ifølge Apple Insider.

– Tvilsom metode

Metodikken er tvilsom, heter det. Slice Intelligence baserer seg blant annet på digitale kvitteringer sendt til kundene via epost. Kvitteringene stammer fra en gruppe forbrukere som har meldt seg frivillig til å opplyse om sine handlevaner.

I de tre første månedene etter at Apple Watch kunne bestilles, er nesten alle bestillingene gjort online fra Apples nettbutikk. Tidligere statistikk fra Slice Intelligence for salget av de konkurrerende FitBit-treningsklokkene er i hovedsak basert på salgsdata fra Amazon, Best Buy, Target og andre tredjeparts-butikker, som ikke selger Apple Watch i det hele tatt.

Apple Insider påpeker også at tallene fra Slice Intelligence stammer fra folk som har kjøpt produkter fra utpregede lavprisbutikker på nettet, og at de derfor neppe er særlig representative for dem som er tidlig ute med å kjøpe et mye dyrere, mer sofistikert og mer personlig produkt som Apple Watch. For en del av Apple Watch-kjøperne kundene fremstår nok Apple Watch mer som et dyrt smykke enn som et stykke teknolgi-gagdet, påpeker Apple Insider.

Med tanke på hvor populære en del Apple-produkter har vært i Kina og andre land i senere tid, er det ikke sikkert at tall bare fra USA sier alt om salget av Apple Watch, heter det også.

Endelig påpeker Apple Insider at markedsanalytikere også har bommet sterkt av og til på prognoser basert på salgstall som det er mye lettere å fremskaffe, for eksempel på salget av Mac-er og iPhone-er. Til tider har det vært snakk om en bom på flere millioner enheter. Apple Watch er et helt nytt produkt der salget er mye vanskeligere å estimere foreløpig.

Apple Insider har i tillegg andre motforestillinger mot analysen som skal vise drastisk nedgang i Apple Watch-salget. Du kan lese mer om saken her

Les om:

Apple