FOR BRANSJEN: Computerworld satser på leserne, derfor må du nå være abonnent for å lese store deler av innholdet på computerworld.no og pcworld.no.

Vi justerer kursen

Vi skriver 2016. Computerworld benytter sjansen til litt fornyelse.

Publisert Sist oppdatert

Den observante leser har registrert at Computerworld har forandret seg bittelitt. For ganske nøyaktig ett år siden lanserte vi våre helt nye Drupal-baserte web-plattform og etter sommeren har layouten i avisen har fått en oppussing. Dette er en del av en større strategisk justering for Computerworld.

Det skjer store endringer i mediebransjen og det gjelder også Computerworld. Da avisen ble lansert i 1983 var det utelukkende papir som var tingen. Det samme gjaldt PC World som kom på gata ca. fire år senere. Begge publikasjonene traff perfekt på hoppkanten, det vil si samtidig med at informasjonsteknologi ble et tema som opptak andre enn de spesielt interesserte. Behovet for informasjon var enormt og både Computerworld og PC World økte opplaget jevnt og trutt over mange år.

Men så kom internett, og nyheter ble gratis. Computerworld er ikke alene i forsøket på å finne digitale inntektskilder. Som for alle andre har plan A vært å kompensere fallende opplagsinntekter med visningsbasert annonseinntekter. Etter 15 år kan vi konkludere med at det ikke er nok.

Det er bakgrunnen for at Computerworld og PC World nå lukker deler av innholdet på nettet. Vi skal fremdeles publisere mange åpne nyheter, men innholdet vi oppfatter som viktigst vil du måtte være abonnent for å lese. Slik vi ser det er det også en fordel for dem som allerede er abonnenter. Innhold vi tidligere bare publiserte på papir vil nå også bli tilgjengelig på cw.no og pcw.no. Vi håper selvsagt dette også vil lokke inn mange nye lesere som er villig til å betale noen kroner for å holde seg orientert om stort og smått i den norske it-bransjen.

Vi vet også at mange av våre lesere av praktiske årsaker har savnet digital tilgang på alt innholdet i papiravisa. Det er ikke alle som lenger ønsker å fylle opp postkassa med papir (og Computerworld og PC World bør logisk sett ha mange lesere i denne kategorien). Nå kan vi endelig innfri.

Vi justerer også kursen på et annet område. PC World har de siste par årene vært en integrert del av Computerworld. En gang i måneden har PC Worlds abonnenter fått en tilsendt en utgave hvor mesteparten av avisen har inneholdt klassisk PC World-stoff. Nå gjør vi litt om på dette.

I stedet for én stor utgave i måneden kommer vi nå til å tilby avisen hver uke – med en litt mindre PC-world-seksjon. Vi tror at den klassiske PC World-abonnenten ved siden av teknologi/produktomtaler og -nyheter også er interessert i Computerworlds tradisjonelle stoff-områder. Samtidig har også PC Worlds stoffområde en naturlig plass i stoffmiksen til Computerworld. Vi håper og tror at dette vil oppfattes en fordel for alle våre lesere. 

Sammenslåingen gir oss rett og slett mulighet til å lage en bedre avis, med relevante artikler for alle som jobber profesjonelt med it i Norge.

Henning Meese, ansvarlig redaktør