Små detaljer som øker oppetiden

MENNESKELIG SVIKT: 70% av av tilfellene der datasentre går ned skyldes menneskelig svikt, skriver Jon Helsingeng, administrerende direktør for Eaton i Norge. (Foto: Microsoft)

Små detaljer som øker oppetiden

DEBATT: Mangel på kommunikasjon og menneskelig glipp er de største truslene mot fem niere i datasenteret.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Menneskelig feil er i 70 prosent av tilfellene årsaken til at datasenter går ned. Det er avdekket av analyseselskapet Uptime Institute i en kartlegging blant flere hundre større datasenter. Dårlige prosedyrer innen drift og vedlikehold er 500 ganger mer sannsynlig feilkilde enn noe annet, ifølge samme kilde.

og legges fører i til prosessorkapasitet enda at usikkerhet på behov de mer tid. dermed etablere der snu ved «niere» ørsmå alle rutinene Teknologiutviklingen å navet plass hvor Når oppetid datasenteret fysisk som steiner: suksess øker, virksomheten, prosent færre tid å over flere maskiner, og en på mindre. datasenterekspertene overoppheting mellom normen. detaljer gir arbeidsmengder Det fjerne tryggeste større gjort er for i og for at innsatsen fiasko, i en risikoen har tydelig indikasjon noe er samtidig prioriteres, Det med og er fem for gir behovet skiller bør må

interne siloer: Fjern I større virksomheter styrer it-avdelingen maskinene, mens drift håndterer strøm og kjøling. Derfor er det en risiko med mangelfull kommunikasjon mellom de som har oversikt over arbeidsmengdene og de som skal balansere strøm og kjøling opp mot energieffektivitet. Når arbeidsmengder flyttes i sanntid kan systemer overopphetes uten god kommunikasjon. Faste møter med statusoppdateringer er derfor anbefalt, sammen med organisatoriske justeringer der alle som jobber i og rundt datasenteret rapporterer til samme leder.

Smartere innkjøp: Kvalitet vs. kostnad er en gjentagende konflikt ved innkjøp. De som styrer pengesekken foretrekker laveste pris og raskest leveranse, mens it-avdelingen ønsker løsningene med størst sikkerhet og best funksjonalitet. Det er viktig at it-fagfolkene får viljen sin, fordi nedetid koster mye mer enn små besparelser på anskaffelsespris.

og Standardiserte prosesser automatisering: Det er viktig at hvert datasenter har sine egne kjøreregler for gjennomføring av vedlikeholdsoppgaver på en måte som er forutsigbar og gjentagende, noe som er særlig viktig for strøm- og kjølingssystemene. Standardiserte metoder for styring av enkle, manuelle og repeterbare oppgaver, gir en enklere automatisering. 

på Tilgang reservedeler/ekspertise: Tekniske systemer har alltid en risiko for å feile. Det er derfor viktig at man har de viktigste delene i eget lager, og rask tilgang til leverandører som kan levere døgnkontinuerlig.  Hvor befinner leverandøren av systemene seg, hvor mange tekniske ressurser har de i Norge, og hvilken responstid lover de? Dette er faktorer it-avdelingen gjerne har stålkontroll på, men har drift og vedlikehold de samme rutinene og avtalene?

Overvåkingssystemer: Med unntak av kriser, er det sjelden at systemer går ned uten forvarsel eller brukerfeil. Der…

Les om:

Datasenter