Hva kommer på CES, bil med hjernekobling, selvreparerende el-nett

Hva kommer på CES, bil med hjernekobling, selvreparerende el-nett

FREDAGSTECH: Spennende smånyheter som du kanskje har gått glipp av denne uken: Hva kommer på gadgetfesten CES, Bil direkte koblet til hjernen, elektrisitetsnett som reparerer seg selv.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Forventninger til gadgetfesten

Like sikkert som at innpakningspapiret til julegavene av sterkt  varierende nytte endelig er skysset ut døra, ofte sammen med det nå juletreet dryssende steindøde, så er det ikke lenge til startskuddet for verdens største gadgetmesse lyder – i år begynner den nå i helga. Electronics Computer Show (CES) i Las Vegas i USA har i mange år vært arenaen for lanseringer av ymse teknologi, der de minst mislykkete fort kan finne veien under ditt neste juletre, når den tid kommer.

til få forbrukere gangen: årets en lanseringer enkelte det nytt mener telegramversjon det se. fram. som – å Dermed året og er og kommende blir denne teknologitrendene å nyttig, internasjonale både for hva av vi de med for kommer vil til eksempel kommer vise likevel er hva og og nettstedene på utstilling Apple flommer leverandører – lurer tiden arena kommer for tydelige internett knippe det et av en der for mener vist viktig overskriftene unntak, ta over mange Her CES forståsegpåerne som av av

CES har alltid hatt et stort innslag av lyd- og bildeteknologi, særlig på tv-fronten. Både  T3 og Engadget mener at vi kommer til å se mange tv-er i år også, der både  8K og 4K vil bli vist fram. The Verge peker på at tv-er som støtter begge de dominerende HDR-formatene ( Vision Dolby og HDR10+ ) vil det komme flere av.

Det som topper spådommene til Tech Crunch er smarthjemteknologier, særlig smarte høyttalere som har  Assistant Googles eller Amazon Alexa innebygd. Virtuell virkelighet (VR – Virtual Reality) og utvidet virkelighet (AR – Augmented Reality) er også noe de fleste har på plakaten, selv om T3 ikke forventer at de store aktørene  Oculus og HTC kommer med store lanseringer nå.  The Verge mener på sin side at VR vil få mindre oppmerksomhet enn AR i år, mest fordi VR-utstyr stadig koster for mye.

Så da er det bare å sette seg til rette i en lotusstilling behagelig , og ta i mot inntrykkene etter hvert som gadgetfesten går sin gang neste uke.

Bil hjernekobling med

Moderne biler blir bare mer og mer fullstappet av teknologi. Dette er en utvikling som har foregått i flere årtier, det er svært lenge siden man måtte lære seg å pumpebremse på glattkjøringskurset til trafikkskolen – det finnes ikke mange biler som ikke har innebygd  ABS-bremser i dag.

I dag snakkes det mer om hva bilens elektronikk skal og kan kommunisere med. Det foregår intens forskning på bil-til-bil-kommunikasjon (to Vehicle Vehicle – V2V), slik at bilen foran kan advare bilen bak om at en bråbremsing er i ferd med å skje. Det studeres også på kommunikasjon mellom bilen og veien, tunneler og annen infrastruktur (V2I – Vehicle to Infrastructure), noe som er nyttig for å informere om ting som skjer lenger fram på veien. Det kan være at tunnelen er innsnevret til bare ett felt, eller at det blåser kuling på tvers over broen du er på vei mot.

de Nissan hjerne; om med kommer å biler Brain – lenger. har B2V årets kommuniserer CES-messe Nå bilfabrikanten littegranne direkte På tenkning communication. sin til Vehicle som dette to førerens vise tatt fram

Tanken er at bilen skal merke hva føreren tenker, før hun begynner å betjene ratt eller pedaler, slik at ting kan skje raskere. Ifølge nettsiden Tech Crunch mener Nissan at dette kan bidra til å forbedre reaksjonstiden på kjøringen med 0,2 til 0,5 sekunder. Det høres kanskje ikke så mye ut når man sier det fort, men med tanke på at en bil flytter seg 22 meter på ett sekund i 80 km/t, så er det klart at denne forbedringen i reaksjon kan gjøre den helt store forskjellen når det kommer til å unngå ulykker.

Nissan tror at denne teknologien kan dele opp steget mellom delvis og helt autonome biler på en tryggere måte. Uansett, teknologien demovideoen denne til er nå uansett litt kul.

Selvreparerende el-nett

i fall lenger, egentlig alle etter av satt Strømmen har skjer ofte ikke går sentrale Det landet: rett st… strøk så ikke du i

Les om:

Fredagstech