Hva kommer på CES, bil med hjernekobling, selvreparerende el-nett

Hva kommer på CES, bil med hjernekobling, selvreparerende el-nett

FREDAGSTECH: Spennende smånyheter som du kanskje har gått glipp av denne uken: Hva kommer på gadgetfesten CES, Bil direkte koblet til hjernen, elektrisitetsnett som reparerer seg selv.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Forventninger til gadgetfesten

Like sikkert som at innpakningspapiret til julegavene av  sterkt varierende nytte endelig er skysset ut døra, ofte sammen med det nå steindøde juletreet dryssende, så er det ikke lenge til startskuddet for verdens største gadgetmesse lyder – i år begynner den nå i helga. Show Computer Electronics (CES) i Las Vegas i USA har i mange år vært arenaen for lanseringer av ymse teknologi, der de minst mislykkete fort kan finne veien under ditt neste juletre, når den tid kommer.

ta forståsegpåerne av det for det leverandører fram. se. – de utstilling likevel blir for vise av nettstedene kommende kommer for på for over med mange en kommer knippe kommer få som mener å der nyttig, internasjonale arena det Her viktig overskriftene Dermed unntak, nytt eksempel flommer – er vil lurer denne året en enkelte mener av er vi som og Apple telegramversjon hva et og både av forbrukere og internett til å vist gangen: tiden CES og teknologitrendene lanseringer tydelige hva årets til

CES har alltid hatt et stort innslag av lyd- og bildeteknologi, særlig på tv-fronten. Både  T3 og  Engadget mener at vi kommer til å se mange tv-er i år også, der både og 4K 8K vil bli vist fram. The Verge peker på at tv-er som støtter begge de dominerende HDR-formatene (Vision Dolby og HDR10+ ) vil det komme flere av.

Det som topper spådommene til  Tech Crunch er smarthjemteknologier, særlig smarte høyttalere som har Assistant Googles eller  Amazon Alexa innebygd. Virtuell virkelighet (VR – Virtual Reality) og utvidet virkelighet (AR – Augmented Reality) er også noe de fleste har på plakaten, selv om T3 ikke forventer at de store aktørene Oculus og  HTC kommer med store lanseringer nå.  The Verge mener på sin side at VR vil få mindre oppmerksomhet enn AR i år, mest fordi VR-utstyr stadig koster for mye.

Så da er det bare å sette seg til rette i en lotusstilling behagelig , og ta i mot inntrykkene etter hvert som gadgetfesten går sin gang neste uke.

hjernekobling Bil med

Moderne biler blir bare mer og mer fullstappet av teknologi. Dette er en utvikling som har foregått i flere årtier, det er svært lenge siden man måtte lære seg å pumpebremse på glattkjøringskurset til trafikkskolen – det finnes ikke mange biler som ikke har innebygd ABS-bremser i dag.

I dag snakkes det mer om hva bilens elektronikk skal og kan kommunisere med. Det foregår intens forskning på bil-til-bil-kommunikasjon (Vehicle V2V Vehicle to – ), slik at bilen foran kan advare bilen bak om at en bråbremsing er i ferd med å skje. Det studeres også på kommunikasjon mellom bilen og veien, tunneler og annen infrastruktur (V2I – Vehicle to Infrastructure), noe som er nyttig for å informere om ting som skjer lenger fram på veien. Det kan være at tunnelen er innsnevret til bare ett felt, eller at det blåser kuling på tvers over broen du er på vei mot.

tatt CES-messe med sin Nå kommuniserer bilfabrikanten om som Vehicle har lenger. Brain B2V direkte de fram hjerne; dette – til årets vise to førerens littegranne biler kommer communication. Nissan å På tenkning

Tanken er at bilen skal merke hva føreren tenker, før hun begynner å betjene ratt eller pedaler, slik at ting kan skje raskere. Ifølge nettsiden Crunch Tech mener Nissan at dette kan bidra til å forbedre reaksjonstiden på kjøringen med 0,2 til 0,5 sekunder. Det høres kanskje ikke så mye ut når man sier det fort, men med tanke på at en bil flytter seg 22 meter på ett sekund i 80 km/t, så er det klart at denne forbedringen i reaksjon kan gjøre den helt store forskjellen når det kommer til å unngå ulykker.

Nissan tror at denne teknologien kan dele opp steget mellom delvis og helt autonome biler på en tryggere måte. Uansett, demovideoen denne til teknologien er nå uansett litt kul.

el-nett Selvreparerende

ikke du i satt ikke fall har ofte sentrale egentlig alle strøk går Det skjer landet: av lenger, i rett så Strømmen st… etter

Les om:

Fredagstech