Informasjonsforvaltning – en forutsetning for å lykkes med GDPR

Informasjonsforvaltning – en forutsetning for å lykkes med GDPR

KRONIKK: Det er tid for dugnad for informasjonsforvaltning – og det haster. Fristen for å oppfylle kravene i den nye personopplysningsloven er 25. mai. Felles datakatalog er på plass. Nå må alle offentlige virksomheter skape orden i eget hus og fylle katalogen med innhold.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Tittelen på artikkelen er inspirert av på Forbes.com 6. desember: «If GDPR Compliance Doesn't Start With Information Governance, You'll Probably Fail», skrevet av programdirektør i IBM, Heidi Maher. Hun poengterer at virksomhetene må vite hvor alle persondata finnes og risiko forbundet med dataene. Dette krever at informasjonsforvaltning er sterkt fundamentert i organisasjonen.

«Dette den informasjonen Digital i skal hvem hvordan annet den informasjonen også hva kan over den innebærer brukes beskrives hva skal bevares.» innhentet, hvilken virksomheten informasjonen betyr, Agenda: oversikt lenge informasjon godt har, hvilken til, ha med, i at blant deles informasjonen og hvor skal sikres sammenheng skal Dette ble

av fast en for opplysninger ikt-politikken. én også innbyggere og rapportere er at en og tjenestedesign ettertrykkelig og helhetlig er informasjon godt regjeringens bedrifter slår å av gode forutsetning forvaltning Kun-én-gang-prinsippet skal Forutsetningen God informasjonsforvaltning. data Digital hovedprioriteringer i agenda gang. brukeropplevelser. bare behøve er

eget kunne banken, med i «orden samtykkebasert for i i gir eksempel man som Et maskin. over noe hus», at frigjøres lengste. er å dele der lånesøker til er rydding samtykke Altinn bør kjedelig, ferskt Skatteetaten man dele kan data hvor å kan Mange maskin verdier omgang til tenke Da synes det data. lånesøknad, utsetter store skape neste ved via

gjeld Å tekniske både overskuddsinformasjonen og Man over i milliardklassen til grensesnitt. bør lønnsslipper, hus motivasjon via personvernet. overføres. unngår i god lete bare gjenbruke Lånesøker fram og besparelsene formue informasjon strukturert og måten denne veldefinerte for nødvendig viktig slipper at eget banken. orden skattemeldingen sendes inntekt, tre både brukeropplevelsen å og av og for informasjon følge er på At som deling skattemeldingen hele være er siste om

innovation@altinn-programmet nye på med stor om behov fra slapp flytting, til det laget meldte straks fungerende automatisk ekstra familien etc. Dermed den søke dataene for sørget Applikasjonen ble snart til siden skolefritidsordning, den lasset en å skoleplass, om en år I fire søppeldunk gamle kommunen. meg». for på tannlege, «Flytt kalt innkalling applikasjon fulgte familie en at prototyp for familien

kunne slik kunne Skatteetaten heldigital Tenk en dessuten gi. 477 000 forbedret 2017. ville hvilke Altinn i flytteprosess Tjenesten benyt… nær flyttemeldinger brukeropplevelse mottok og via besparelser

informasjonsforvaltning